Echt een shitweek achter de rug

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
jptje

Re: Echt een shitweek achter de rug

Bericht door jptje »

daar moet ik u inderdaad gelijk in geven.
zeker als het boven de rivieren betreft,daar zij de mensen gewoon veel brutaler en aroganter dan onder de rivieren(brabant en limburg)((uiteraart is natuurlijk niet iedereen arogant daar maar ik denk wel dat u weet wat ik bedoel))
gr jptje
Ludwigcw schreef:Het rap reageren van Nederlanders zit volgens mij toch in hun genen of cultuur. Ik heb zo al enkele ervaringen door mijn leven heen gehad, lostaand van een man in rok, die duidelijk maakt dat een Nederlander rapper meent zijn mening te moeten geven over een medeburger.

In mijn pupertijdsjaren ben ik een keer met een jeugdverenining naar de Efteling geweest en als je met een paar vroegrijpe jongen samen bent, durf je wel al iets meer tegenover toevallige aanwezige meisje ( nederlandse in dit geval ). Nu de reacties en praat die we in respons kregen deden ons toch serieus rode oortje krijgen, iets wat we van de vlaamse meiden zeker niet gewend waren. :oops: :oops:

Ik heb ooit samen met mijn treinklub, met een baan op een modelspoorbeurs in Utrecht gestaan, daar kregen we gans de tijd te pas en te onpas opmerkingen en commentaar over onze baan, hoe we hem aan het opstellen waren en dat je dat beter zo of zo kon doen. Sta je aan een verkoopstand met iets in je handen, zegt er dan een Nederlander in je nek, " moet je niet kopen, heb ik al gehad, deugd voor niets". Allo zeg, had ik iets gevraagd. :roll:

Op diezelfde beurs zit ik op één van de eethoekjes mijn lunch op te eten, vraag een Nederlander als hij mag komen bijzitten, ok geen probleem, begint daar mijn volledig uit te horen. En zegt dan op een bepaald moment naar mijn drankje kijkend, " ik zou ook wel iets te drinken kunnen gebruiken ! " en kijkt dan naar mij :? :shock: :roll: Hé jong zeg !.
Sorry maar bij een belg werkt dat niet zo zulle.

Deze drie voorbeelden tonen aan dat Nederlanders veel meer vrijpostiger zijn in hun omgang met andere dan Belgen of ander nationaliteiten. Niks verkeerd mee maar als buitenstaander is dat toch soms confronterend.

Eerlijk ,wij zullen ook wel denken van " dat trekt nu toch op niets, of welke clown loopt er daar nu rond" maar wij belgen zullen dat niet vlug uitspreken.

Dus verwonderd het mij niet dat je in Nederland meer reacties krijgt dan in België ivm rokdragen. Bij ons heb je ook de verbaasde blikken en mensen die je blijven nastaren, maar een mondelinge reactie blijft meestal uit.

Ludwigcw
Het leven is heel simpel, maar we dringen er op aan om het gecompliceerd te maken.
Confucius
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

Beste Ludwigcw en jptje,

Ik sluit mij geheel bij jullie aan. Ik ben een Nederlander, maar zal zeker niet zo reageren als dat soort types. Ik heb nog wel zoiets van respect, of moet de persoon zelf weten. Ik zal ook wel eens ergens mijn dunk over hebben, maar dat dan niet direkt publiekelijk kenbaar maken. Ik geloof ook dat het mede met opvoeding te maken heeft. En in mijn visie, en die wordt nu bevestigd, had ik al dat gevoel dat in Vlaanderen de mensen behoudender zijn. Dat spreekt mij wel aan. Misschien zal ik over sommige dingen wel weer iets eerder wat kunnen zeggen, maar als ik iets zeg zal ik dat altijd op zo'n manier doen, dat het opbouwend, en zonder iemand negatief te bekritiseren. Nederlanders hebben, over het gemiddeld genomen een grotere mond, en dat roept bij mij weleens wrevel op.
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Beste RokSter,

jij wordt uitgescholden voor homo. Daarna zeg jij iets dat er op neer komt dat die jongen zelf homo is. Met andere woorden: hij scheldt, daarna scheld jij. Maar op die manier verlaag je jezelf tot het niveau van de tegenstander. Je zegt eigenlijk: hij scheldt en ik ook.

Bovendien reageer je op hem en dat is voor hem de grootste beloning die er is. De eerst volgende keer gaat hij dus weer iets roepen en liefst iets dat je nog meer raakt. Verder heb je kans dat het in die buurt bekend raakt en dan beginnen meer opgeschoten jongens opmerkingen tegen je te schreeuwen.

Verder heb je daar niet alleen jezelf mee, maar ook alle andere mannen die een rok dragen of die er door hun kleding wat afwijkend uitzien. Want als jij reageert, doen zij dat vermoedelijk ook. Het gevolg is dus dat je collega mannen in rok daarna eerder worden uitgescholden en extra risico op problemen lopen.

Wees dus liever verstandig en laat hem lekker zijn keel schor schreeuwen. Loop jij ondertussen rustig door. Het resultaat is dat iedereen naar hem gaat kijken alsof hij gek is.

Maar als je dat niet kunt, zeg dan: ''Klopt! Ik ben lesbisch!"

Je doet dan net alsof je hem gelijk geeft, maar ondertussen zeg je dat je op vrouwen valt. Is hij niet beledigd en jij hebt je punt gemaakt.

En dan die fluitende stratenmakers. Is dat nu zo erg? Veel vrouwen vatten het op als een complimentje en dat is het normaal ook. Jij vat het op als een belediging en je reageert dan met een lullige opmerking. Ja, maar dan moet je niet gek opkijken als zij daarna bij gelegenheid ook met een lullige opmerking terugkomen.

Toen ik op 5 mei in mijn mini-rok uit de auto stapte om het laatste eind naar het Stadspark te lopen, waren er bij de plek waar ik parkeerde ook een paar stratenmakers bezig. Ze floten niet, maar ze groetten wel nadrukkelijk. Uit de manier waarop ze groetten, maakte ik op dat ik er in hun ogen prima uitzag. Ze zien op zo'n moment natuurlijk wel iets vrouwelijks in je. Maar is dat erg? Dat hoort er toch bij? Als je dat echt een probleem vindt, kun je ook een broek aantrekken. Ik heb ze vriendelijk gegroet en beschouwde hun reactie als een groot compliment waar ik best blij mee was.

Dus laat je niet opjutten.

Groetjes en sterkte,

Mik
w-sure

Bericht door w-sure »

helemaal mee eens mik. als anderen zich belachelijk willen maken omdat ze per se keihard moeten lachen of vreemd moeten reageren omdat ze een man in een rok zien, is dat hun probleem. de rest van de voorbijgangers trekt zich er niets van aan en zal wellicht eerder kijken naar degenen die zo raar doen, dan naar het object van hun aandacht, is de man in rok. Als je gaat ruziemaken trek je ook de aandacht en kijken ze ook naar jou. ik negeer dat eigenlijk altijd.
willi

Bericht door willi »

Het ligt voor mij toch iets ingewikkelder dan jullie beweren.
Ikzelf wens me zo onopvallend mogelijk tussen de mensen te kunnen bewegen. En dat lukt over het algemeen prima.
Natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat sommige passanten even een (verbaasde) blik op me werpen. Geen probleem.
Maar zodra bepaalde, niet bij name te noemen groepen, het nodig vinden om luidkeels grof commentaar te leveren, val ik ineens véél meer op dan voor die tijd. Men gaat mij dan ineens zien als iets abnormaals! Dat bovengenoemde groep óók opvalt interesseert me niet.
Ik wens niet temidden van het publiek het voorwerp van hun spot zijn.
En het gaat al helemaal te ver als er ook nog gedreigd wordt met fysiek geweld.
Dit volk mag voor mij levenslang achter slot en grendel.
Laatst gewijzigd door willi op 30 mei 2009 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Jos

Bericht door Jos »

ben het eens met mic en wichor,
denk eens terug hoe het op de basisschool gaat waar bepaalde kinderen gepest worden: hoe meer deze kinderen reageren, des te meer ze gepest worden. Ik denk, dat dit voor ons ook kan gelden.
Negeer ze, dan is de lol eraf en stoppen ze op enig moment vanzelf
een fervent rokdrager
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

Ik vind ook wat willi zegt we hoeven ons niet bespottelijk te laten maken.

En ik heb genoeg kennissen en vrienden die daar idem dito over denken. Zij zeggen als je het op die manier zegt is er niets aan de hand. Ja, en dat er dan sommige nog een tegenreactie geven, dat is puur alleen maar om hun eigen figuur te redden, omdat zij zich dan gepakt voelen.

En Mik, hoe zou jij het vinden als jou iets dergelijks gebeurt. Je maakt mij niet wijs dat al zou je je mond houden, dat het je totaal koud laat. Dat is onmogelijk. Ieder mens heeft gevoelens, en is niet van beton.

Ik wil mij niet op de borst slaan, van joh wat ben ik goed, maar ik vind dat ik voldoende in het dragen van rokken een voortrekkersrol vervul. En of anderen dat dan opvolgen, is hun eigen beslissing. Ik kan niet voor een ander bepalen dat hij ook in rok in het openbaar gaat lopen. Maar wat ik wel weet, als het continu angstvallig binnen blijven zitten dan komt het er nooit door heen.

Ik ben oud en wijs genoeg om zelf te kunnen bepalen hoe ik moet handelen zonder dat daar agressie uit voortvloeid. Dan nog ik krijg nooit eens een reactie van jou op een posting met een ervaring, alleen als er iets negatiefs te vinden is. Dat wordt over het algemeen in de maatschappij niet zo als prettig ervaren als mensen alleen maar reageren als er kritiek te geven is, maar ook als er een neutrale reactie of positieve reactie gegeven wordt. Dan compenseert dat elkaar. Maar ja als je dat niet kan of doet ja dan houdt het op.

Uiteindelijk hoeven wij ons niet alles te laten welgevallen. Het gaat er om hoe zeg ik het.
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Beste RokSter,

natuurlijk ben ik niet van beton. Maar ik ben wel al heel lang transgender, zoals dat tegenwoordig heet, en ik ben er nog steeds. Dat betekent dat ik al heel veel heb meegemaakt, dat ik niet bang ben, dat ik tegen heel wat stootjes en stoten kan en dat ik bestand ben tegen situaties waar gewone mensen gillend gek zouden worden. Daar ben ik trots op, want zo gemakkelijk is dat niet. Maar tegelijkertijd betekent dat ook dat ik mijn kalmte vrijwel nooit verlies, dat ik de risico´s niet opzoek, maar liever uit de weg ga en dat ik altijd probeer de situatie in de hand te houden en me niet laat verleiden tot acties waar ik niets mee opschiet.

Als mensen me uitschelden, zal ik daar normaal nooit openlijk op reageren. Natuurlijk is het ook wel eens gebeurd, dat zo´n scheldwoord pijnlijk aankomt. Maar dat ga ik mijn tegenstander toch niet vertellen. Wanneer opgeschoten jongens in het park me keihard uitmaken voor ´vieze, gore kuthomo´ trek ik me dat echt niet aan. Ik voel me gewoon niet echt aangesproken. Het zegt meer over die jongens dan over mij. Als mensen me uitlachen, wat een enkele keer wel eens gebeurt, zie ik dat vaak niet eens. Als ik het wel zie, denk ik: ´Het is beter dat ze lachen, dan dat ze huilen.´

Wel vind ik het altijd leuk om een link te leggen met mijn uiterlijk. Soms zie ik er gewoon wat minder verzorgd en minder mooi uit en soms heb ik me speciaal voor de gelegenheid wat opgetut. En via de reacties merk je dan hoe je overkomt. De meest negatieve reacties krijg ik als mijn kleding niet 100% normaal is en ik wat onverzorgd ben, b.v. ongeschoren. Wanneer ik me goed gekleed heb, krijg ik ook vaak positieve en leuke reacties en merk je dat eigenlijk onmiddellijk aan de reacties.

Ik heb dus ook wel wat de reactie als ik een enkele keer wat word uitgelachen (meestal niet echt openlijk) om bij mezelf te denken: moet je volgende keer maar beter je best doen op je uiterlijk.

Groetjes,

Mik
willi

Bericht door willi »

Beste Mik.
Proficiat, dit klinkt enorm positief.
Ik ben heel blij met je verhaal.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie