In kilt door Brugge

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Henry-L

In kilt door Brugge

Bericht door Henry-L »

Ik had mijn werk zo gepland dat ik vanaf 15:00u ten volle van de zondag kon gaan genieten. Dat het uiteindelijk vier uur werd, zorgde er enkel voor dat ik niet snel genoeg kon omgekleed zijn om de stad in te trekken. Een donkergroene polo en mijn The Black Watch kilt vormden de bijzonderste kledingstukken.

Ik vertrok aan de voordeur :shock: (*) voor een wandeling naar de Smedenpoort, langs de vesting, langs de achterkant van het station om dan binnendoor terug naar huis te wandelen. Een mooi plan, maar het pakte even anders uit.
Dat zonnetje deed heel gemeen door zo hard met warme zonnestralen te smijten. Gelukkig was er ook dat koel briesje dat probleemloos haar weg langs mijn benen vond. Dit schitterende evenwicht deed mij, volop genietend, aan de Smedenpoort rechtdoor wandelen. Zo ontstond plan B om over ’t Zand naar het station te wandelen.
Sta mij toe om niet verder over plan B, C en D uit te wijden, maar meteen te vertellen dat ik door de 4 drukste winkelstraten (solden koopzondag!) en over de 3 grootste pleinen van Brugge heb gewandeld.
Op het stationsplein vroeg een dame of zij met mij op de foto mocht. Omdat zij zo’n mooie chique jurk droeg, mocht dat van mij. Haar man mocht niet op de foto; die moest het fototoestel bedienen :lol: .

Ik ben er mij heel bewust van dat een man in Schotse kilt in Brugge al gauw aanzien wordt als een Schotse toerist die zijn roots niet kan loslaten. Het zou dus best wel kunnen dat ik deze namiddag niet zo veel heb bijgedragen aan de queeste tot het algemeen aanvaard krijgen van de-man-in-rok in het straatbeeld.

Desondanks heb ik er heel veel van genoten en zal ik dit de komende weekends nog doen. Wie mij hierbij eens wil vergezellen, moet maar een berichtje sturen. Let wel: de dresscode is kilt. Binnenkort kan iemand die geen kilt heeft er ene van mij lenen (als hij zo ongeveer mijn maat heeft ;) ).

(*) da's logisch, hoor ik daar iemand denken ... maar niet is minder waar, want ik heb ook een achterdeur en zelfs een terrasdeur ;)

;) Henry-L
...
Viqueen

Re: In kilt door Brugge

Bericht door Viqueen »

Daar gaat het ook om,dat je zelf een goede en mooie tijd hebt gehad door zo door de stad te wandelen ;)
jan

Bericht door jan »

Enkele jaren geleden heb ik met een vriend een wandeling gemaakt door Gent, ook in een (nep)kilt.
Er werd wel wat gekeken maar opmerkingen heb ik niet gehoord.
Alleen een paar dronken Engelsen wilden zien of ik een onderbroek aan had en ik heb aangeboden de kilt op te tillen voor 5 pond maar dat deden ze niet, de vrekken.................
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Jos

Bericht door Jos »

Heerlijk Henry,
gewoon je eigen ding doen en merken, dat het helemaal niet zo raar gevonden wordt, dat is mijn ervaring ook.
Het vreemdste vind ik nog altijd, dat zij mij regelmatig vragen of ik een Schot ben en ik heb nog nooit een kilt gedragen. Ik heb wel een rok, die er een beetje op lijkt, maar toen kreeg ik alleen complimenten, dat de rok mij zo goed stond.
een fervent rokdrager
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Henry:
dat ik door de 4 drukste winkelstraten (solden koopzondag!) en over de 3 grootste pleinen van Brugge heb gewandeld.
Op het stationsplein vroeg een dame of zij met mij op de foto mocht. Omdat zij zo’n mooie chique jurk droeg, mocht dat van mij. Haar man mocht niet op de foto; die moest het fototoestel bedienen :lol: .

Ik ben er mij heel bewust van dat een man in Schotse kilt in Brugge al gauw aanzien wordt als een Schotse toerist die zijn roots niet kan loslaten. Het zou dus best wel kunnen dat ik deze namiddag niet zo veel heb bijgedragen aan de queeste tot het algemeen aanvaard krijgen van de-man-in-rok in het straatbeeld.
Bescheidenheid siert de mens, maar uit de reactie kun je afleiden dat je er prima uitzag en verder doe je het volstrekt open. Lijkt me dus allemaal prima. En toch ook belangrijk: je vond het zelf leuk.
Ludwigcw
Contacteer:

Bericht door Ludwigcw »

En dendju toch, :?

We hebben elkaar net op een dag gemist. Zaterdag 2 juli heb ik samen met mijn vrouw en oudste dochter een solden shopdag in Brugge gemaakt. Ik had mijn zwarte H&M omslagrok aan. Rond 09u00 liepen we al tussen de marktkraampjes op t’ Zand en Beursplein. Dan Steenstraat gedaan markt, gegeten op St Amandsplein ( het eten kon beter ). En terug langs Geldmuntstraat naar t’ Zand. Auto stond aan het station nabij Saturn.
Voor mij heb ik een kaki cargorok met zakken erop gekocht, en twee ¾ leggings. Mijn vrouw heeft het gepresteerd om vier paar schoenen te kopen, weten we weer voor wat we gaan werken deze maand. :roll: ( eerlijk, het was wel meer dan een jaar geleden dat ze er nog gekocht had ). Dan nog een paar kleedjes en shorts voor vrouw en dochter. Bij H&M hadden we 8 artikelen mee en zijn er maar 7 aangerekend, dus dat was nog een meevaller boven op de soldenprijzen.

Nu voor mij in rok door een stadscentrum lopen is een gewone zaak geworden, maar ik heb ook die tijd gehad dat het voor mij ook niet zo evident was. Dus L-Henry, ik zou zeggen doe zo voort.
Ook heb ik geen opmerkingen naar mij toe bemerkt, maar ik let daar eigenlijk ook al niet meer op!

Kilt rokken zijn sowieso niet mijn ding, ik vind ze niet mooi maar ze zijn ook te zwaar voor mijn vel. Ze worden vooral op de heupen gedragen en door de zwaarte geraakt mijn vel ter hoogte van de heupen te vlug beschadigd. Ook de Utilitykilt, zie ik wel graag, heb ik ook al uitgeprobeerd, maar ze zijn veel te zwaar, en de stof te ruw voor mijn vel.

Ludwigcw
jan

Bericht door jan »

Schotse kilts zijn loodzwaar en utilikilts van veel te stijve stof zoals je terecht opmerkt, Ludwigcw.
Maar ik heb twee Sportkilts; die zijn superlicht en van zeer zachte stof. Bovendien hebben ze diepe steekzakken en zijn verkrijgbaar in 41 ruitkleuren. Ook mooi is dat ze zeer goed plooihoudend zijn zodat je ze eigenlijk nooit hoeft te strijken.
Ze zijn niet duur en de levertijd is kort, zeker gezien het feit dat ze uit Amerika komen.
Probeer deze link maar eens: http://www.sportkilt.com

Een beige cargorok met zakken wil ik ook wel. Waar heb je die gekocht?
INTELLIGENTE MANNEN DRAGEN ROKKEN!
Henry-L

Bericht door Henry-L »

Ludwigcw schreef:Rond 09u00 liepen we al tussen de marktkraampjes op t’ Zand en Beursplein ...
En dan te denken dat ik om 08:57 nog dacht: "Zou ik niet eerst eens naar de markt gaan?" :shock: Echt waar!

Het is zoals Jan schrijft: die Sportkilt zit fantastisch. Die zit zo goed dat op dit moment mijn tweede onderweg is vanuit Amerika. Voor de kenners: 't is een Irish Clover.
Nu vind ik wel dat die steekzakken een dure optie zijn. Maar ze zijn wel heel ruim en praktisch. Door in de ene mijn gsm en sleutels en in de andere mijn portefeuille te steken, waait het voorpand niet op. Een 'sporran' is dan helemaal niet nodig.

Over een 'sporran' gesproken ... toen ik gisteren over de Nepomucenusbrug wandelde sloeg de wind toch wel vanachteren onder mijn kilt zeker :o :shock: :? Ik kan het me ingebeeld hebben, maar ik had de indruk dat het heel stil werd op straat :oops: :lol:

;) Henry L
...
treintje

Bericht door treintje »

Hee, leuk, Henry!

Ik doe dat soms ook wel eens, zo aan het eind van de middag, als ik het zo gepland kan krijgen. Maar de laatste tijd doe ik dat eigenlijk niet meer zo vaak. Ga zo door zou ik zeggen.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
musa

Bericht door musa »

Mooi zo Henry "keep on walking" :D

"No rules great.... "

Ik zelf ga regelmatig meer en meer wandelen in rok en het begint een verslaving te worden,tot nu toe nog geen negatieve reacties gehad ,ik blijf bij mijn gewone rokjes ,kilt draag ik niet graag (met alle respect voor de liefhebbers) .

Ik wens aan ieder lid een " really hot summer" :D

Ik hoop voor nog een bijeenkomst voor september .
Plaats reactie