Weer eens een uitstapje gemaakt

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
willi

Weer eens een uitstapje gemaakt

Bericht door willi »

Weer eens een uitstapje gemaakt in een nieuwe rok-outfit.
Voor mijn in aanbouw zijnde spoorwegemplacement had ik wat granietsplit nodig, dus óp naar het tuincentrum.
Toch elke keer weer spanend. Uitstappen op een gelukkig niet al te drukke parkeerplaats; maar vooral de wandeling naar de ingang geeft me de kriebels in de nek. Alsof de hele wereld achter je, naar je kijkt.
Dat is natuurlijk niet zo, maar toch.
Muntje in een winkelwagentje, vlak naast een moeder met twee kleine kinderen (die nog wel eens openlijk reageren) (Mamma, kijk, een meneer in een rok!)
Maar niets van dit alles. Dus: of de rok viel niet op, of ik viel als man niet op. Je zult het nooit weten.

Eenmaal tussen de rijen plantenbakken en kerstversieringen wordt het eenvoudiger je onzichtbaar te maken. Maar daar had ik ineens geen zin in. Gewoon dwars door het midden over het officiële looppad naar de buiten het pand liggende tuinafdeling. Langs alle winkelaars en kijkers, mannen en vrouwen, oud en jong.
Alleen de neiging mijn gezicht af te wenden kan ik niet onderdrukken. Je kop verraad je meestal. . . Dit moet ik nog af zien te leren.

Buiten rondscharrelen tussen van alles voor de tuin, in rok, heerlijk! Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. (en dat is het natuurlijk ook)
Dan naar de kassa. ± 30 klanten in slechts twee rijen. Dat duurt lang . . , erg lang.
Een paar toevallige blikken in mijn richting; zonder reactie, in welke vorm dan ook. De kassière ziet mijn rok niet en rekent allervriendelijkst af.
Alleen als mijn stem klinkt, voel ik in mijn rug iets van: ‘hè, een man?’.

Met m’n karretje langs een stand voor een goed doel, bemand door twee mannen: “Dag mevrouw, heeft u belangstelling voor . . . “. Stilte.
En dat was het dan weer. Tot de volgende keer.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Jan/Jannette

Re: Weer eens een uitstapje gemaakt

Bericht door Jan/Jannette »

Willi het is zo herkenbaar wat jij schrijft maar ik ben zelf denk ik al 3 stappen op je vooruit
Winkel alleen nog maar in rok met laarzen er onder en verder ga ik naar een arts bloedtransfusiedienst noem maar op ben helemaal doorgeslagen. De vrijheid is ongelooflijke fijn heb tot nu toe nog nooit een negatieve reactie gehad er wordt wel naar mij gekeken maar ze gaan gelijk weer door met waar ze mee van doen waren.
Zo ook laatst in een bouwcentrum niets aan de hand het is doe gewoon dan valt het niet op of je nu een rok of broek draagt.
Wiha
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Wiha »

Bijna dus een non-event zoals het hoort. Alleen jammer van die laatste mannen. Vervolgens ben ik benieuwd naar de outfit die je aan had :)

5 december: het woord vrouwen verander in mannen.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Viqueen

Bericht door Viqueen »

Toch goed dat je durft,en dat moet ook eigenlijk...want kledingkeuze is net zo normaal als ademhalen.Maar kan begrijpen hoe je je dan voelt.

Dan was ik vanmiddag in de supermarkt,en had gewoon een skinnyjeans aan en laarzen,en dan zie je onopgemerkt al mensen en vooral vrouwen kijken van ' He een jongen die laarzen draagt?' ik denk dat zoiets hier in het achterlijke Noorden al een schok teweegbrengt.

Stapje voor stapje,en denk dat met de factor tijd veel te winnen is,vooral voorje/onszelf want daar gaat het om.Kleding voor je zelf aan doen en in lopen,en laat elk ander mens maar lekker doorsudderen in hun onwetendheid en domheid en wellicht lafheid?Want wat zij graag zouden willen[een bepaald percentage van de mannen/vrouwen] maar niet durven,doen wij lekker wel.

Maar het moet wel een goed gevoel geven toch Willy zo'n uitstapje?
Jan/Jannette

Bericht door Jan/Jannette »

Wiha schreef:Bijna dus een non-event zoals het hoort. Alleen jammer van die laatste vrouwen. Vervolgens ben ik benieuwd naar de outfit die je aan had :)
Had een donkerkleurig jeans rok aan met suède laarzen er onder zonder hak trouwens.
En verder nog een donker bruine panty.Het was gewoon één geheel.
Alleen mijn kalende hoofd verraad mij dat ik toch echt een man ben.
masker

Bericht door masker »

Wiha schreef:Bijna dus een non-event zoals het hoort. Alleen jammer van die laatste vrouwen. Vervolgens ben ik benieuwd naar de outfit die je aan had :)
als ik het lees dan kan ik die laatste vrouwen nergens terugvinden, lees ik er over heen?
ben ook wel nieuwsgierig naar de outfit
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
Wiha
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Wiha »

Masker, moet je het berichtje van Willi even lezen. Daar was eigenlijk mijn reactie op, maar de berichtjes van Jan/Jannette en mij kwamen ongeveer gelijk.
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
masker

Bericht door masker »

Wiha schreef:Masker, moet je het berichtje van Willi even lezen. Daar was eigenlijk mijn reactie op, maar de berichtjes van Jan/Jannette en mij kwamen ongeveer gelijk.
Als ik daar de laatste regels lees dan zijn het 2 mannen die "dag mevrouw" zeggen. ik snap er dus even niets meer van.
toch maar wachten tot volgende week mijn leesbril klaar is....
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
willi

Bericht door willi »

Ik begrijp ook niet wat Wiha bedoelt met die 'vrouwen'. Misschien is het een 'doordenkertje' van hem.
Overigens heb ik het eind van mijn uitstapje niet ervaren als een non-event. Ik heb liever dat men mij 'per ongeluk' aanspreekt met mevrouw, dan alle vormen van 'negatieve kritiek' te moeten ondergaan.

Even voor de goede orde: ik droeg een 'iets boven de knie' zwarte, rechte rok van een soort glanskatoen, zonder zakken, met achtersluiting; een grijze, vrij dikke legging met daaroverheen zwarte beenwarmers tot de knie en lange zwarte laarzen met een gesp en platte rubber zolen. Daarboven een kort, sportief zwart jack met veel zakken en ritsen en een grijze schoudertas.
En inderdaad, ik heb vrij lang haar; dat maakt het risico om voor een vrouw aangezien te worden, wel groter.
Bovendien loop ik in tegenstelling tot veel mannen, met mijn voeten recht naar voren wijzend en plaats ze daarbij vrijwel in één lijn voor elkaar. (volgens mijn vrouw) Ik heb geen idee waardoor dit komt, maar het schijnt een nogal vrouwelijke manier van lopen te zijn. Sorry.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
masker

Bericht door masker »

Als mannen een rok dragen en daarbij ook lang haar hebben dan bestaat het risico dat iemand je voor vrouw aanziet. Het omgekeerde is mij regelmatig overkomen dat ik in een donker blauwe ribbroek met sportieve jas rondliep en nog kort haar had. ik ben ook regelmatig als meneer aangesproken als men alleen mijn achterkant kon zien. Bij het omdraaien moest ik dan altijd wel lachen als men ineens een rood hoofd had wanneer ze mijn voorkant zagen. Persoonlijk kan ik het niemand kwalijk nemen als zo'n fout wordt gemaakt want als je in 99,5% van de gevallen gelijk hebt dan verwacht je dat ook. Ik zou dezelfde fout waarschijnlijk ook maken. Intussen heb ik mijn haar laten groeien en wordt die fout niet meer gemaakt :geek:

De omschrijving van je kleding geeft mij het gevoel dat het leuke sportieve kleding was, maar waarschijnlijk niet al te opvallend vanwege de kleurstelling (ik geef je geen ongelijk hoor om een dikke legging en beenwarmers aan te doen, zo warm is het niet)

Het verschil in manier van lopen bij mannen en vrouwen is biologisch te verklaren doordat de vorm van het bekken anders is. Vrouwen hebben een breder en minder hoog bekken dan mannen omdat er kinderen doorheen moeten tijdens de bevalling. Door deze vorm kun je makkelijker je benen voor elkaar zetten en kruisen (met gekruisde benen zitten). Mannen hebben een smaller en hoger bekken waardoor de bovenbenen dichter bij elkaar zitten en je dus iets meer je benen schuin moet zetten bij het lopen om te voorkomen dat je met de bovenbenen tegen elkaar aan schuurt/drukt.
Daarnaast hebben vrouwelijke hormonen invloed op de banden van oa het bekken zodat zwangere vrouwen een instabiel bekken krijgen. dit is nodig omdat het bekken iets speling moet hebben voor het baren. Sommige vrouwen reageren zo extreem op deze hormonen dat ze hun hele vruchtbare leven last hebben van instabiliteit. de meeste mannen vinden dat leuk om te zien omdat vrouwen dan (on)bewust met hun heupen gaan zwieren.
Verder hoef je natuurlijk nooit sorry te zeggen voor de manier waarop je loopt, want het gaat er om dat je van A naar B komt
Plaats reactie