Op straat vragen jullie weleens zelf aan iemand wat vinden jullie van m'n rokje of jurk?

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
jonathan72

Op straat vragen jullie weleens zelf aan iemand wat vinden jullie van m'n rokje of jurk?

Bericht door jonathan72 »

Alex

Re: Op straat vragen jullie weleens zelf aan iemand wat vinden jullie van m'n rokje of jurk?

Bericht door Alex »

Nee, ik eigenlijk niet.
Vaak krijg ik het vanzelf wel te horen als iemand een compliment over mijn outfit wil maken. Soms kan je dat wel stimuleren, bijvoorbeeld door te vragen of iemand een foto wil maken. Of foto andersom dat compliment te geven.

Ik had laatst een gesprek met een jonge vrouw, puur omdat ik ze dat ze een toffe panty aan had. Zij begon toen over mijn outfit, dat ze het gaaf vond dat ik dat droeg, en dat ze zich ondertussen afvroeg waarom niet meer mannen met een rok of jurk dragen.
Bij mij begon het ooit met een panty. En hoe komt een panty het mooist tot zijn recht? Onder een rok of jurk! Zo is de liefde voor rokken en jurken ontstaan. Ik draag dus altijd een panty of kousen onder een rok of jurk…
WesleyN

Re: Op straat vragen jullie weleens zelf aan iemand wat vinden jullie van m'n rokje of jurk?

Bericht door WesleyN »

Nee, helemaal niet nodig. Ik begin eigenlijk nooit over mijn kleding. Eigenlijk vind ik dit is mijn ding en waarom zou ik daarover moeten praten. Ik heb wel meer dan geregeld gesprekken en dan gaat het bijna nooit over mijn kledingkeuze. Dat voelt zo hoort het ook.
Iedereen is uniek en toch lijken wij allemaal op elkaar. Wij zijn namelijk allemaal mensen.
Wat is dan de reden om onderscheid te maken in wij en zij-groepjes?
peetpeterpetra

Bericht door peetpeterpetra »

Mooi onderwerp.
Ik merk dat ik vaak op het punt sta om te vragen wat iemand er van vindt, om het ijs te breken zeg maar, of om "het moeilijke gedeelte" wat ik blijkbaar wat verwacht, plat te slaan.
Zo van 'als jij er niet over begint, begin ik zelf maar'.
Het is niet uit onzekerheid bij mij, ik draag liefst enkel kleding die ik graag draag.
Toch denk ik soms dat ik het zou moeten toelichten/verdedigen.

En tóch heb ik het nog nooit gevraagd, want ik besef me tegelijkertijd dat ik "gewoon" graag draag wat ik wil, ongeacht het idee dat bepaalde kleding/schoeisel niet door mannen gedragen zou "mogen" worden.

"Mogen" tussen aanhalingstekens, want wie bepaalt dat eigenlijk?
We will rok you ;)
john

Bericht door john »

Eigenlijk vraag ik dat zelf nooit, maar probeer wel een inschatting te maken wat mijn omgeving er van zal vinden.

Laatst had ik een gesprek gepland met een "personal coach", die wel op de hoogte was.
Voor die gelegenheid had ik een kleurige (rode) zomerjurk aangedaan. Daar reageerde zij heel positief op. (Staat je leuk)
Daarna ben ik nog een tweetal shopping-centra ingelopen, waar ik eigenlijk maar een enkele (niet directe) negatieve reactie opving.

Vorige week was bij een etentje van een regenboogcafé. Ook daar had ik een zomerjurk (een andere) aangetrokken en ben ook zo vanuit mijn auto door de woonwijk naar mijn afspraak gewandeld. Ook hier eigenlijk geen merkbare reacties van passanten.
Ik geef wel toe dat dit een in meerderheid blanke volkswijk was.

In elk geval stimuleert het mij om vaker zo op stap te gaan.

John
jaguar

Bericht door jaguar »

Interessante topic en al even interessante antwoorden.

Ik stel zelf nooit deze vraag, dan lijkt het wel alsof je iets illegaals doet of zo. Ik knoop wel soms een gesprekje aan met een voorbijganger, maar meestal is dat heel casual.
Als ik interesse merk in mijn kleding kan het gesprek er wel toe leiden dat er over mijn rok of jurk wordt gepraat.
Vooral met winkeldames in kleer- en schoenwinkels gebeurt dit wel vaker.

Dan durf ik al eens iets zeggen in de stijl van : 'tja, ik denk dat je het wel niet zo vaak ziet hé, een man gekleed zoals ik' ;)

Maar in alle gevallen is men zeer begripvol en open. Ik heb denk ik nog nooit iemand negatief weten reageren. Integendeel, ik word altijd heel vriendelijk geholpen. Ik denk dat veel met je uitstraling te maken heeft, als je schuchter in het rond kijkt en je haast schuldig voelt over je rok geef je de indruk dat je wel haast een misdrijf pleegt. Niet doen jongens !! :lol:

Maar om even terug op de vraag te antwoorden : nee dus, en ik raad het niemand aan deze vraag te stellen. Knoop een rustig gesprek aan als iemand je aanspreekt, maak je niet zenuwachtig (je doet niets verkeerd) en dan kom je al een heel eind. ;)
Rik

Bericht door Rik »

Eigenlijk draag ik gewoon de kleding waar ik zin in heb, zoals iedereen zou moeten kunnen en durven zonder zichzelf of anderen daar vragen over te stellen. Een vrouw vraagt ook niet telkens aan passanten wat men van haar outfit vindt, of dat nu een lange broek, een rok of een jurk is. Dus geldt dat ook voor ons mannen want wij willen gewoon gelijk behandeld worden, dezelfde vrijheden hebben qua kledingkeuze.

Mijn ervaring is dat het grootste deel van de passanten het niet eens opmerkt wegens te veel met zichzelf bezig zijn of met de smartphone. De overige merken het misschien op maar zeggen er niets over. Een enkeling doet wel eens lacherig, (vaak jongeren uit een andere cultuur).

Zelf vraag ik nooit naar iemands mening, dan zou het lijken of ik iets abnormaals doe of illegaals, wat dus niet het geval is !
Dagelijks in rok, in de openbaarheid, boodschappen, dokter of tandarts, de autodealer, kortom, bij iedere gelegenheid, zelden nog broeken tenzij in de winter. Vrouwen lopen vaakst in broeken dus mogen mannen rokken dragen.
Kortrokje

Bericht door Kortrokje »

jonathan72 schreef: 01 jun 2024 22:50 Op straat vragen jullie weleens zelf aan iemand wat vinden jullie van m'n rokje of jurk?
Jonathan, dat kan mij totaal niet schelen wat anderen er van vinden...
Groeten
Ik hou van rokken en jurken.... En ik draag ze elke dag, sinds vorige zomer (2020) vóóral jurken....7 maart 2019 is voor mij een mijlpaal... Toen ben ik voor de eerste keer naar de winkel geweest in een jeansrok...
john

Bericht door john »

Ik was gisteren met een groep een wandeling aan het maken, waarbij de meeste deelnemers sowieso "niet standaard" gekleed gingen.
Ik droeg daarbij een strakke latex jurk. Op zich heel decent en straat-proof.

Toch kon een van de voorbijgangers (een biologische vrouw) het niet nalaten of ik onder mijn jurkje nog een slip droeg.
Alsof dat alleen biologische mannen dat doen.
Als ik zoiets aan een rokdragende vrouw zou dat als ongepast of misschien als ongewenst sexsisme ervaren worden.

Waarom toch steeds deze vraag?

John
Rik

Bericht door Rik »

john schreef: 21 jul 2024 10:19 ... Toch kon een van de voorbijgangers (een biologische vrouw) het niet nalaten of ik onder mijn jurkje nog een slip droeg.
Alsof dat alleen biologische mannen dat doen.
Als ik zoiets aan een rokdragende vrouw zou dat als ongepast of misschien als ongewenst sexsisme ervaren worden.
John
Ik zou de vraag gewoon geretourneerd hebben en wachten op haar reactie :o
Sorry maar haar vraag getuigt enkel van ONgezonde nieuwsgierigheid :'(
Nu ja... wanneer je als man in een latexjurk gaat wandelen lokt dat reacties uit.
Eerlijk gezegd... ik ben 71 en heb nog nooit een vrouw zien wandelen in een latexjurk hoor.
Latexkledij is dan ook eerder te zien in de privésfeer of in clubs ;)
Dagelijks in rok, in de openbaarheid, boodschappen, dokter of tandarts, de autodealer, kortom, bij iedere gelegenheid, zelden nog broeken tenzij in de winter. Vrouwen lopen vaakst in broeken dus mogen mannen rokken dragen.
Plaats reactie