Of je er voor of tegen bent, er is geen redden meer aan. Je zult steeds vaker een man in een rok zien. Zijn soort rok, een mannenrok. Ontwerper Marc Jacobs presenteerde zijn nieuwe modecollectie en wat trok meer de aandacht? De man zelf, en wat hij droeg. Een rok. Het zag er goed uit, zonder meer. Stoere sexy benen. Fijn om naar te kijken.
Eigenlijk is het raar dat we er zo'n moeite mee hebben. Per slot van rekening gaat het alleen om kleding en een maatschappelijke gewoonte. De angst die we voelen heeft te maken met onzekerheid. Met humor prberen we dat op afstand te houden. Dan weet je: hoe meer grapjes erover gemaakt worden, hoe gevoeliger het kennelijk ligt.
We denken dat die man eigenlijk een vrouw wil zijn en waar dat ophoudt, daar hebben we dan geen idee van. Maar het is iets anders, dat zie je meteen als je naar Marc Jacobs kijkt. Een rok is eigenlijk, nou ja, gewoon een kledingstuk. Zou een vrouw zijn rok aantrekken, dan zag zij daar raar in uit.
Of het hier in Nederland doorzet, is niet de vraag. Alleen: wanneer. Een trend begint in modekringen, zet door naar het uitgaansleven en komt zo in de gewone kringen van het alledaagse leven terecht. Straks is het even gewoon als een vrouw in een broek. Daar moesten heel veel mensen indertijd ook enorm aan wennen.
Weer een bewijs dat er beweging zit in de acceptatie van de mannenrok.
Dat had ik ook niet durven denken toen ik zo'n 38 jaar geleden in mijn eerste rok buiten liep.
Wel verbazingwekkend om dit op een datingsite te lezen terwijl je daar toch een traditioneel kledingpatroon verwacht.
Ten onrechte naar nu blijkt.
Ja Jan, die beweging is niet meer te stoppen, hoezeer sommigen dat ook proberen.
Maar voorzichtig, we zijn nog steeds niet waar we willen zijn. Dat duurt nog wel even.
Van jou, 38 jaar geleden, tot nu, is ’n hele tijd.
Na 38 jaar was de vrouw in broek al heel gewoon.
Jammer dat vriend Marc er zo plomp uitziet in deze outfit. Dat ligt niet aan de rok, maar aan de rest van zijn kleding.
Nog steeds dat truitje tot op de adamsappel, en die schoenen met sokken. Brrrr!
Ik had wat dát betreft, óók iets meer verwacht van een ontwerper.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
"Plomp" is juist mannelijk, zelfs macho. Een dergelijke outfit toont het publiek dat een rok ook puur mannelijk kan zijn en daar gaat het om.
Voor jou moet het wat verfijnder zijn maar dan loop je het risico dat het publiek denkt: "Zie je wel, rokken maken je vrouwelijker".
En dat moeten we nou net niet hebben.
Beste Jan, mijn hele levenlang heb ik me verzet tegen dat plomp-, lomp-, grof- en macho-zijn van de man. Dat is alleen maar lelijk, en heeft niets, maar dan ook hélemaal niets met ‘mannelijkheid’ te maken.
En het is niet alleen wanstaltig . . , het is ook nog afschuwelijk truttig.
Die platte (heren)schoenen met van die domme sokken erboven, dat is werkelijk de limit.
Het enige waar ik geen problemen mee heb is die rok.
het streven van dit forum is het acceptabel maken voor de man om rokken te dragen. Dit voorbeeld van Marc Jacobs is hier een prachtig voorbeeld van.
Dat is ons hoofddoel, daarnaast is het natuurlijk wel leuk om het hele kledingaanbod (voor zover dit zinvol is) van de vrouw toegankelijk te maken voor de man, zoals willi nastreeft.
het beeld, dat hij hier neerzet, zal voor de meeste mannen meer aanspreken dan het beeld, dat willi voor zichzelf neerzet. Daar zitten in essentie de grote verschillen en daarop zijn dus ook heel veel discussies gebaseerd op deze verschillende uitgangspunten. Zij zullen het dus nooit eens kunnen worden
Jos schreef:het streven van dit forum is het acceptabel maken voor de man om rokken te dragen. Dit voorbeeld van Marc Jacobs is hier een prachtig voorbeeld van.
Er is een simpele manier om dit te bereiken door bij twitteraars die veel gevolgd worden er dus een bericht met link te plaatsen naar dit bovenstaande artikel en er dus trending topic van te maken,maarja dan moeten de kledingwinkels ook meewerken.
En dat is dus het probleem wat iedere keer weer om de hoek komt kijken,schijterds.
Jos:
het streven van dit forum is het acceptabel maken voor de man om rokken te dragen. Dit voorbeeld van Marc Jacobs is hier een prachtig voorbeeld van.
Volkomen mee eens Jos. Ik ben hem dan ook bijzonder dankbaar dat hij dit doet.
Doch, het invullen van mijn kritische noot hoeft niet te leiden tot ‘vervrouwelijking’ van zijn outfit.
Een wat wijdere halsuitsnijding en b.v. korte laarsjes zou het beeld aanzienlijk kunnen verbeteren, zonder het essentieel te veranderen.