Sieraden

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
willi

Sieraden

Bericht door willi »

In een huidkleurige onderbroek op superhoge hakken en slechts een doorschijnend stukje gaas om het bovenlijf, showden de vier schone jonge dames de nieuwste collectie sieraden van een mij onbekend ontwerper.
Indrukwekkend is het juiste en enige woord voor deze presentatie van innovatieve meesterwerk(jes)en.
Kolossale, metaalglanzende schouder- en borstenbedekkende kunstvormen afgewisseld door borst- en buikbedekkende ketens, kettingen en kettinkjes passeerden de in verbazing toeziende, argeloze kijker langs de catwalk. Sieraden die binnen de gothicwereld niet zouden misstaan.

Echter, deze sieraden zijn bedoeld voor de rode loper of voor een respectabele gala-avond, alwaar onze dames haar naakte bovenlichamen ermee kunnen bedekken.

Waar ligt toch de grens tussen nut en nutteloos. Deze vraag is echter nutteloos, daar het vrouwenaankleding betreft . . Immers, voor vrouwen is niets te gek.
Toch kan ik mij ook in dit geval niet aan de indruk onttrekken dat de vormgeving van getoonde snuisterijen is ontleend aan mannelijke statussymbolen uit lang vervlogen tijden. En nog steeds in gebruik bij primitieve stammen in Afrika. (door mannen)

Wat is nu mannelijk, wat is nu vrouwelijk?
Laatst gewijzigd door willi op 16 nov 2010 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
jan

Re: Sieraden

Bericht door jan »

Leuke posting, Willi. Maar sieraad is met één R.
willi

Bericht door willi »

Je hebt gelijk Jan, vreemd dat de automatisch spellingcontrole dit niet aangaf.
masker

Bericht door masker »

Appeltje?
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

Ik heb even bij de andere postings ook de ene 'R' verwijderd. Dat vond ik dan netjes staan. :D
willi

Bericht door willi »

Ach Masker, het programma Word komt niet van de Appelboom, maar van die andere . . .
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

willi schreef:Ach Masker, het programma Word komt niet van de Appelboom, maar van die andere . . .
Willi, Maar er is wel degelijk een Mac versie die heb ik in een programma 4 in 1. Bestaande uit Word, Excel, Powerpoint en Entourage de opvolger van Outlook Express. Dit is wel weer off topic. Dus we keren weer terug naar de sieraden. :D
jan

Bericht door jan »

Sieraden zijn lange tijd domein geweest van vrouwen. De jaren 60 en 70 werden gekenmerkt door onder andere de "flower power" en mannen gingen zich wat vrijer opstellen ten opzichte van uitbundigheid terwijl mannen eerder juist erg saai waren.
Mannen, jongere mannen welteverstaan, gingen oorbellen en kettingen dragen en sommige zelfs bloemetjesjurken. Het was de begintijd van communes en, eerst in Amerika, grote popfestivals. Toppunt van de flower power was het wereldberoemde festival 'woodstock' met coryfeën als Bob Marley enzovoort. Sieraden waren destijds een 'must' voor vrouwen én mannen.
Zelf heb ik wel eens een oorknopje gehad maar dat duurde niet lang vanwege de voortdurende jeuk aan het geprikte oor.
Met twee van de wat langduriger partners had ik ook vriendschapsringen van goud. Trouwen deden homo"s gelukkig nog niet dus als ik een vriendje zat was gingen we gewoon uit elkaar, makkelijk zat.
Na de "scheiding" van Koos deed ik de ring af want ik ben eigenlijk wars van versieringen dus sieraden zijn niets voor mij.
De jongere leden op dit forum zullen waarschijnlijk niets weten van de woodstock periode.
Dat is jammer want ik herinner me die tijd als een periode waarin de mensen warmer met elkaar omgingen.
Conclusie: De flower power tijd was een sieraad voor de mensheid.
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

Jan dat heb je mooi verwoord.

Ik heb ook de Flower Powertijd in zijn volle glorie ook niet bewust meegemaakt.
Wel nog een staartje er van toen ik in 1971 naar de basisschool ging. Ik heb alleen nooit echt de sieraden gezien, als kind ben je daar nog niet echt op gefocust.

De beelden die ik later op TV gezien heb en mijn voorkeur voor de muziek uit die tijd hebben mij wel een beetje doen beseffen wat voor sfeer er geheerst moet hebben onder de mensen uit die periode. Eigenlijk als mijn moeder makkelijker in verwachting had kunnen komen na haar huwelijk in 1956 had ik sowieso al 7 jaar ouder kunnen zijn dan de 46 jaar van nu. Hetzij niet anders.

Wat voor sieraden waren het en waar waren ze van gemaakt en hoe zagen ze er een beetje uit, Jan, weet jij dat nog ?
jan

Bericht door jan »

Ik kan het me niet meer voor de geest halen. Je kreeg er niet veel van te zien want de media waren zeer beperkt.
Nederland 1 en 2 waren de enige TV-zenders, iets wat je je nu nauwelijks kunt voorstellen.
Plaats reactie