In het museum?

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Wiha
Site Admin
Contacteer:

In het museum?

Bericht door Wiha »

Ik kreeg vandaag een mailtje van Leonie die ook lid is geworden. Onderstaand heeft ze me gestuurd:
Leonie schreef:

Momenteel werkt het Amsterdams Historisch Museum aan de voorbereidingen van de tentoonstelling A'DAM, man & mode (1 oktober 2010 - 23 januari 2011). Centraal staan mannen en hun kleding door de eeuwen heen. Kleding en verzorging dragen bij aan een eigen identiteit en status; hoe onderscheiden mannen zich van elkaar, wie volgt welke trends of wijkt daar bewust van af?
Thematisch worden verschillende onderdelen uit de mannengarderobe toegelicht. Het mannenpak, schoenen, ondergoed, dassen, hoeden en petten; dit alles wordt op een luchtige en speelse manier getoond. In welke onderdelen van de mannenkleding is durf en lef te zien? Naast de mode geven films en interviews inzicht in het persoonlijk kleedgedrag van een aantal goedgeklede Nederlandse mannen. Van de vijftiende eeuw tot nu, schutter, regent, dandy, burgemeester, rapper, zakenman en kraker: ze komen allemaal aan bod.
Ook de eigentijdse, moderne man krijgt een plek in de expositie. Mijn vraag aan rokdragende mannen is de volgende: Voor de tentoonstelling zijn wij op zoek naar mannen die hun rok in bruikleen willen geven (volgens museale condities) om hun rok op te kunnen stellen, voorzien van tekstuele uitleg. Dit om te laten zien dat een rok een wezenlijk onderdeel is van de herengarderobe.
Voor contact: leoniesterenborg@ahm.nl
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
willi

Re: In het museum?

Bericht door willi »

Leuk initiatief. Het zal dan al snel duidelijk worden hoe erg de mannenkleding is verarmt, door de eeuwen heen. Het verschil tussen de rococoman en de keurige man in pak met stropdas is wel heel erg groot.
Wellicht kan de intrede van de rok in de mannengarderobe, mits positief benaderd, een belangrijke stap uit het mannenkledingdal betekenen. Maar ja, welke rok(ken) gebruiken we daar voor en bij welk type man. Hoever durft het museum te gaan zonder het plaatje te bederven?

Ik blijf erbij dat het tijd wordt de grote verschillen tussen vrouwenkleding en de kleding die mannen nog net mogen dragen overboord moet worden gegooid.
Dat is voor mij de toekomstige, collectieve modelijn.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
masker

Bericht door masker »

Ik neem aan dat het de bedoeling is een zo breed mogelijke kijk te geven op mannen in rok. Ik kan me voorstellen dat een rok voor mannen vanuit de gothic scene daar ook bij kan horen. Als dat het geval is dan ben ik via PB bereikbaar voor verder contact.
Leuk als daar een ruitjes of spijker rok als tegenhanger bij kan........
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
Wiha
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Wiha »

Uiteraard is het de bedoeling om met haar contact op te nemen. Op die manier krijgen we er iets te hangen, anders misschien niet......... Haar mail adres staat erbij
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
Viqueen

Bericht door Viqueen »

Ook gelijk een mooie plaats om een meeting te houden,Amsterdam 8-)

Ik ga haar mailen,en stel mijn mooie zwarte legging rok ter beschikking.En gelijk een stuk tekst erbij :D
rokwens

Bericht door rokwens »

Ik heb haar een brief gestuurd voor mijn medewerking
Ik hoop dat ze op die tentoonstelling niet gaan zeuren over "crossdressing" of "vrouwelijke kleding"
of over "metroseksueel e.d. Dat vind ik termen die er niets mee te maken hebben.
Als het over damesbroeken gaat dan nemen ze die termen ook niet in de mond.
Dus gewoon bekijken zoals het is ; méér keuze, meer vrijheid !
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Viqueen

Bericht door Viqueen »

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt,a.s maandag ga ik naar Amsterdam om kennis te maken.Dit weekend nog even een stuk tekst uitwerken,heb er wel zin in.

Het is tijd voor verandering...
Jos

Bericht door Jos »

zet hem op viqueen
het is echt tijd voor verandering
een fervent rokdrager
masker

Bericht door masker »

Leuk Viqueen,
ik hoop dat het een mooie tentoonstelling wordt
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
Viqueen

Bericht door Viqueen »

Ik ben vanmiddag geweest,en vond de opzet en het idee erachter erg goed.

Omdat deze tentoonstelling gaat over de mening van elk mens afzonderlijk,de reden waarom jij bv een rok draagt.Daar is bewust voor gekozen zo zei de conservator,om te voorkomen dat er weer [sub] groepen ontstaan,en hokjesdenken in de hand werkt.

De ene reden voor het dragen van een kledingstuk voor persoon A hoeft niet jou reden te zijn.

Ben wel blij dat ik gegaan ben,maar ze willen wel graag dat je ook op de foto te zien bent,en ik moet daar nog even over nadenken,omdat het toch weer een stap verder is.

Maar dit is wel een kans om de samenleving te laten zien dat er ook mannen zijn die zich anders willen kleden dan de massa,dus waarschijnlijk doe ik het wellicht.Hoefde nog niet meteen te beslissen....

Ik heb wel even een terugval,want durfde amper mijn legging aan te doen,tsja ik ben in Amsterdam en dan is het zonde om daar geen gebruik van te maken.Had de auto bij het CS geparkeerd,en ben teruggelopen in mijn laarzen en legging,voelde me erg ongemakkelijk,maar toch blij dat ik even dat vrije gevoel kon ervaren.Ik zag de vrouwen weer in de mooiste creaties voorbij komen,dus ik dacht,dan mag ik ook.

Al met al een positieve ervaring,heb het gevoel dat deze tentoonstelling toch weer een stap in de goede richting is,met als uiteindelijk doel complete kledingkeuze vrijheid voor V/M

ps. ik heb deze beginposting viewtopic.php?f=24&t=847 van willy ook geprint,omdat ik het wel een goed stuk vond,treffend omschreven wat wij willen.En verder nog mijn persoonlijke tekst natuurlijk
Plaats reactie