binnenkort ook op het werk

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
willi

Re: binnenkort ook op het werk

Bericht door willi »

Creatief met taal.
Mij werd naar aanleiding van mijn tekst over de mogelijk- of onmogelijkheid van een multifunctioneel rokdragende organisatie voor de voeten geworpen dat ik spelfouten zou hebben gemaakt.
Dat klopt. Het meervoud van baas spel je met een ‘z’, maar ik vond bij dit onderwerp ‘basen’ leuker staan.
Ik moest daarvoor wel de automatische spellingcontrole negeren.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Jos

Bericht door Jos »

Tja willi
met mijn idioot taalgevoel (moeder was onderwijzeres) en scheikundige opleiding is het eenvoudig een link te leggen met jouw basen en mijn zuren (of zijn basen zuurpruimen): voeg ze in gelijke hoeveelheden bij elkaar en alles is weer neutraal :D :D
Was alles maar zo simpel
een fervent rokdrager
masker

Bericht door masker »

en met de combinatie taal en chemie komen we dan bij de afkortingen voor stagaires geneeskunde.
als je ergens bij een naam van een patient of arts pH=-1 ziet staan dan weet je wel hoe laat het is........
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
rokwens

Bericht door rokwens »

zuurpruim 1ste klas ?
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Wiha
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Wiha »

on topic?

Is er al meer bekent w-sure?
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Dit is een interessante discussie. W-sure wil in rok op zijn werk komen. Zijn chef verbiedt dat niet. Masker zegt terecht: 'When in Rome, act like the Romans.' Vind ik ook, maar dan heb je nog steeds niet het hele punt te pakken.

Als jij als man in rok gaat lopen, zelfs al doe je dat alleen maar in je vrije tijd, dan wijk je sociaal gezien af van andere mannen. Dat mag je jammer vinden of je mag het fijn vinden, maar dat doe je wel. Die andere mannen horen dat (reken daar maar op) en vinden dat 'vreemd'. Het is iets ongewoons. Het is iets dat zij nooit zullen doen. Het is ook iets waarvan zij geleerd hebben dat het niet hoort. Jij overschrijdt een norm, een groepsnorm. Jij verdient het om gestraft te worden. Anders gaat iedereen straks die groepsnorm overschrijden. Wanneer mannen jou vreemd vinden, ook al zijn dat je collega's, worden ze agressief. Misschien niet openlijk en misschien niet allemaal, maar sommigen wel. En die gaan de toon zetten. Jij bent 'vreemd'. Jij hoort er niet bij. Jij hoort bij de out-group. Jij bent een bedreiging.

In eerste instantie lijkt alles te kunnen en gewoon door te gaan, maar vergis je niet. Ik heb net in het onderzoek van Paul Vennix naar transgenders en werk gelezen in zijn overzicht van de onderzoeks-literatuur wat er gebeurt met biologische mannen die als vrouw verder willen. Heel vaak betekent dat pesten, discriminatie, uitsluiting en ontslag. En daar eindigt het niet mee. Want vervolgens is het heel moeilijk om nieuw werk te vinden, en als je dat vindt om het te houden. En die discriminatie en uitsluiting beperkt zich echt niet alleen tot je oude en nieuwe baan. Je vrienden hebben opeens geen belangstelling meer. Je familie vindt het toch wat moeilijk en je bent niet meer welkom. Op mikstravestienotities.blogspot.com kun je het allemaal nalezen.

In Latijns-Amerika is het nog erger, maar vergis je niet, het mechanisme is hier precies hetzelfde. Heel veel mensen willen je liever kwijt, niet meer zien en eigenlijk het liefste dood. Je bent een bedreiging, je verstoort de gevestigde orde. Nederlandse vrouwen doen daar veel minder aan mee dan Nederlandse mannen. Maar sommige vrouwen zullen met de mannen mee willen doen en zullen proberen ook hun steentje bij te dragen.

Je mag in Nederland als man gewoon in minirok over straat lopen. Wettelijk heb je dat recht. Maar vergis je niet, als je dat inderdaad doet, zul je het daarna niet makkelijk krijgen. Zorg dat je iemand hebt die je door dik en dun steunt. Zorg dat je mensen hebt die ook als rokdrager nog je vrienden willen zijn. Stippel voor je werk een expliciete strategie uit en hou je daaraan. Vergis je niet, heel veel Nederlandse mannen die graag als vrouw of op een vrouwelijke manier gekleed door het leven willen gaan, overleven het tenslotte niet.

Na tien, na vijftien jaar ga je tenslotte merken: ''Ik red het" of "Voor mij hoeft het niet meer". Maar ook dan gaan de kleine en de grote lulligheden (en echt die komen ook) gewoon door. Een soldaat die in Afghanistan dient, komt tenslotte thuis en kan zich ontspannen. Maar voor jou zal er altijd die stress blijven, hoe oud je ook wordt. Thuis komen is er voor jou niet bij, je bent je leven lang in vijandelijk gebied.
Laatst gewijzigd door mikvanes op 24 jun 2010 04:19, 1 keer totaal gewijzigd.
willi

Bericht door willi »

Natuurlijk heb je gelijk Mik. Ook ónze genetische aanleg stamt nog uit de verre prehistorie.
Roedelgedrag! Elke in kleur of tekening afwijkende wolf wordt uit de roedel gestoten (of erger), maar dan ook echt élke; ook de wijfjes! En dáár gaat bij de mens iets fout. De mensenwijfjes die wat anders willen worden tegen dit primitieve, maar natuurlijke gedrag beschermd door machtige instellingen zoals daar zijn de kledingindustrie, de cosmetische industrie, de film- en televisie-industrie en . . . door mannetjesmensen.

Hiermee wil ik zeggen dat het bij de mens mogelijk is de natuurlijke route om te buigen en naar z’n hand te zetten; zijn gedrag te wijzigen of aan te passen. Want als de (sociaal-economische) druk maar groot genoeg is accepteert de mens een afwijkende kleur of tekening met het grootste gemak. Zie maar aan de broek voor vrouwen; ook daar was aanvankelijk veel verzet tegen.
Vanzelfsprekend ontstaat er dan een nieuwe (maatschappelijke) standaard, waar men zich weer opnieuw aan vastklemt. De ‘uniseksvorm’ van de mens.

Maar helaas, je hebt gelijk. Elk (nieuw) begin stuit op moeilijkheden.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Plaats reactie