binnenkort ook op het werk
binnenkort ook op het werk
in verband met het optreden op tv dacht ik dat ik mijn chef maar eens moest vragen hoe hij er tegenover stond als ik op het werk een rok ging dragen.
ik was een beetje verlegen om hem het recht op de man af te vragen dus ik had een mail gestuurd. Zie hieronder de mailwisseling tussen ons:
> Ik zit met een persoonlijke (en wellicht wat vreemde) vraag: is er een
> bepaald kledingvoorschrift voor het werk?
>
> Recent is er veel aandacht van landelijke pers geweest over de rok
> voor mannen. Winkelketen H&M gaat een mannenrok verkopen. In mijn
> vrije tijd draag ik regelmatig met plezier een rok, niet om er
> vrouwelijk uit te zien, maar uit comfort, en als afwisseling voor de
> in mijn ogen saaie mannengarderobe. Dat doe ik ook wel in het
> openbaar, en ik ben niet de enige. Binnenkort komt er een reportage
> over op TV west.
>
> Is er bezwaar tegen als ik af en toe een rok aantrek naar mijn werk?
> Uiteraard binnen de normale fatsoensnormen.
Het antwoord:
Ik zie eigenlijk geen problemen/redenen om het niet toe te staan. Het
verschilt van tijd tot tijd en van cultuur tot cultuur (vergelijk de
Bijbelse en de Romeinse tijd en de Schotse cultuur tot op heden). Hoe
zijn jouw ervaringen in het openbaar? Doen mensen er wel eens moeilijk
over of kijken ze raar? Misschien kunnen we afspreken dat je bij
presentaties en vergaderingen je conformeert aan de 'gebruikelijke
code'. Ik ben zelf een type voor spijkerbroeken en shirtjes, maar draag
op mijn werk meestal een jasje en soms een stropdas. Dus dan conformeer
ik mij ook aan de (stilzwijgende) dresscode.
Kun je iets met dit antwoord?
Het duurde wel even voor hij antwoordde. ik had het gisteren gestuurd en hij vertrok die middag tegen zijn gewoonte in zonder even om de deur van onze kamer te kijken en een tot morgen groet te brengen. vanmiddag aan het eind van de dag kreeg ik dit bericht (overigens met dezelfde actie van hem bij het naar buiten gaan). wellicht heeft hij het er even met zijn meerdere over gehad, of met een vertrouwenspersoon. Uit het oogpunt van discriminatie mag je zoiets natuurlijk niet weigeren, dat zal wellicht mee hebben gespeeld. Ik vind het wel een goede tussenvorm, dat ik me voor klanten en externe partijen wel enigzins conform de geldende norm kleed is wel normaal vind ik. dat zie je bij sommige bedrijven ook wel dat ze vrij zijn om een trui of t-shirt te dragen maar als ze bij een klant komen of de klant komt langs dat ze dan in pak moeten.
Nou ja, ik zal dan binnenkort maar eens in rok naar het werk gaan denk ik. Ik zal nog wel eerst mijn collega's ervan op de hoogte stellen. wellicht is de aanstaande tv uitzending een goede gelegenheid om erover te beginnen. misschien heeft iemand het dan wel gezien en beginnen ze er zelf over.
ik was een beetje verlegen om hem het recht op de man af te vragen dus ik had een mail gestuurd. Zie hieronder de mailwisseling tussen ons:
> Ik zit met een persoonlijke (en wellicht wat vreemde) vraag: is er een
> bepaald kledingvoorschrift voor het werk?
>
> Recent is er veel aandacht van landelijke pers geweest over de rok
> voor mannen. Winkelketen H&M gaat een mannenrok verkopen. In mijn
> vrije tijd draag ik regelmatig met plezier een rok, niet om er
> vrouwelijk uit te zien, maar uit comfort, en als afwisseling voor de
> in mijn ogen saaie mannengarderobe. Dat doe ik ook wel in het
> openbaar, en ik ben niet de enige. Binnenkort komt er een reportage
> over op TV west.
>
> Is er bezwaar tegen als ik af en toe een rok aantrek naar mijn werk?
> Uiteraard binnen de normale fatsoensnormen.
Het antwoord:
Ik zie eigenlijk geen problemen/redenen om het niet toe te staan. Het
verschilt van tijd tot tijd en van cultuur tot cultuur (vergelijk de
Bijbelse en de Romeinse tijd en de Schotse cultuur tot op heden). Hoe
zijn jouw ervaringen in het openbaar? Doen mensen er wel eens moeilijk
over of kijken ze raar? Misschien kunnen we afspreken dat je bij
presentaties en vergaderingen je conformeert aan de 'gebruikelijke
code'. Ik ben zelf een type voor spijkerbroeken en shirtjes, maar draag
op mijn werk meestal een jasje en soms een stropdas. Dus dan conformeer
ik mij ook aan de (stilzwijgende) dresscode.
Kun je iets met dit antwoord?
Het duurde wel even voor hij antwoordde. ik had het gisteren gestuurd en hij vertrok die middag tegen zijn gewoonte in zonder even om de deur van onze kamer te kijken en een tot morgen groet te brengen. vanmiddag aan het eind van de dag kreeg ik dit bericht (overigens met dezelfde actie van hem bij het naar buiten gaan). wellicht heeft hij het er even met zijn meerdere over gehad, of met een vertrouwenspersoon. Uit het oogpunt van discriminatie mag je zoiets natuurlijk niet weigeren, dat zal wellicht mee hebben gespeeld. Ik vind het wel een goede tussenvorm, dat ik me voor klanten en externe partijen wel enigzins conform de geldende norm kleed is wel normaal vind ik. dat zie je bij sommige bedrijven ook wel dat ze vrij zijn om een trui of t-shirt te dragen maar als ze bij een klant komen of de klant komt langs dat ze dan in pak moeten.
Nou ja, ik zal dan binnenkort maar eens in rok naar het werk gaan denk ik. Ik zal nog wel eerst mijn collega's ervan op de hoogte stellen. wellicht is de aanstaande tv uitzending een goede gelegenheid om erover te beginnen. misschien heeft iemand het dan wel gezien en beginnen ze er zelf over.
Re: binnenkort ook op het werk
Opzich een kleine positieve ontwikkeling. Aan de andere kant toch ook weer een inperking op sommige vlakken. En daar ligt toch nog heel veel werk te verrichten. Hoe hebben die vrouwen dat toen in Godsnaam voor elkaar gekregen met hun broek ?
Inderdaad, hoe hebben de vrouwen het in zo'n relatief korte tijd voor elkaar gekregen in de broek te stappen.
Misschien kan Masker ons daar wat meer over vertellen?
Misschien kan Masker ons daar wat meer over vertellen?
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
@willi zo oud ben ik nog niet dat ik dat deel van het verhaal over de broek uit eerste hand kan vertellen
Wel is het zo dat je ook als vrouw rekening moet houden met de situatie. als voorbeeld, ik studeer geneeskunde en kan het niet maken om met een gothic outfit spreekuur te gaan doen, omdat je als arts neutraal moet zijn.
Ik denk dat er zo wel meer voorbeelden zijn van een beperktere kledingkeuze door je werk. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van witte jassen, maar ja als je in het ziekenhuis werkt dan heb je je aan te passen. "When in Rome act as the Romans". Hoe belangrijk het ook is om vrij te zijn in je kleding keuze er zijn nu eenmaal situaties waarin je met mensen te maken hebt die niet dezelfde open houding hebben, als je dan in een commerciële functie zit dan kun je 2 dingen doen. Je eigen kleding keuze houden met het risico dat je klanten afhaken of je aanpassen je zaken doen en in je vrije tijd dragen wat je lekker vindt.
Hoe vervelend en discriminerend dit ook is, het is wel iets waar een bedrijf rekening mee moet houden. De reactie van de leidinggevende van W-sure is in dit licht dan ook heel begrijpelijk en het vergelijk met vrije tijds kleding ook wel terecht. Hij geeft duidelijk aan dat hij de rok ziet als gewone vrije tijd kleding en geen onderscheid daarmee maakt. En hij verwacht van alle medewerkers dat ze bij externe contacten hun kleding aanpassen.

Wel is het zo dat je ook als vrouw rekening moet houden met de situatie. als voorbeeld, ik studeer geneeskunde en kan het niet maken om met een gothic outfit spreekuur te gaan doen, omdat je als arts neutraal moet zijn.
Ik denk dat er zo wel meer voorbeelden zijn van een beperktere kledingkeuze door je werk. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van witte jassen, maar ja als je in het ziekenhuis werkt dan heb je je aan te passen. "When in Rome act as the Romans". Hoe belangrijk het ook is om vrij te zijn in je kleding keuze er zijn nu eenmaal situaties waarin je met mensen te maken hebt die niet dezelfde open houding hebben, als je dan in een commerciële functie zit dan kun je 2 dingen doen. Je eigen kleding keuze houden met het risico dat je klanten afhaken of je aanpassen je zaken doen en in je vrije tijd dragen wat je lekker vindt.
Hoe vervelend en discriminerend dit ook is, het is wel iets waar een bedrijf rekening mee moet houden. De reactie van de leidinggevende van W-sure is in dit licht dan ook heel begrijpelijk en het vergelijk met vrije tijds kleding ook wel terecht. Hij geeft duidelijk aan dat hij de rok ziet als gewone vrije tijd kleding en geen onderscheid daarmee maakt. En hij verwacht van alle medewerkers dat ze bij externe contacten hun kleding aanpassen.
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
Zo oud ben ik ook nog niet, maar ik kan mij wel herinneren dat ik mijn moeder en die van mijn vrouw nooit in een broek heb gezien, terwijl de huidige generatie er bijna niet meer uit te krijgen is. Ik denk dat het pas sinds de jaren 80 voor jonge vrouwen gemeengoed is geworden om broeken te dragen. Foto’s van vlak voor die tijd tonen aan dat de meeste jonge vrouwen toch nog regelmatig rokken droegen.
Over de dresscode binnen bedrijven en organisaties hebben we het al eerder gehad. Ik vond toen (en dat vind ik nog steeds) dat er met twee maten gemeten wordt. Toegegeven, ook vrouwen mogen niet alles, maar genieten toch heel wat meer vrijheid dan mannen.
Laatst zag ik een vrouwelijk commissaris van politie op tv, weliswaar in uniform, maar met een flink openstaande kraag, weelderig lang haar, fraai opgemaakt en met opvallende oorbellen.
In theorie mogen mannelijke politiemensen dat intussen ook, maar ik denk dat ze dat maar beter kunnen laten. Want men vindt dan wel snel een reden voor ontslag.
Trouwens bij de meeste geüniformeerde diensten heeft de vrouw standaard een rok én een broek tot haar beschikking.
De werkende vrouw wordt door de bazen toch nog steeds als een apart specimen gezien
Over de dresscode binnen bedrijven en organisaties hebben we het al eerder gehad. Ik vond toen (en dat vind ik nog steeds) dat er met twee maten gemeten wordt. Toegegeven, ook vrouwen mogen niet alles, maar genieten toch heel wat meer vrijheid dan mannen.
Laatst zag ik een vrouwelijk commissaris van politie op tv, weliswaar in uniform, maar met een flink openstaande kraag, weelderig lang haar, fraai opgemaakt en met opvallende oorbellen.
In theorie mogen mannelijke politiemensen dat intussen ook, maar ik denk dat ze dat maar beter kunnen laten. Want men vindt dan wel snel een reden voor ontslag.
Trouwens bij de meeste geüniformeerde diensten heeft de vrouw standaard een rok én een broek tot haar beschikking.
De werkende vrouw wordt door de bazen toch nog steeds als een apart specimen gezien
Ik kan alleen zeggen wat ik zelf heb meegekregen over het dragen van broeken door vrouwen en dat is een beperkte wereld geweest omdat ik in de tijd dat het speelde op de lagere school zat en je dan wel veel ziet en hoort, maar er niet zo op die manier over na denkt. Ik denk dat je voor de subtiele overwegingen toch bij een van de dames moet zijn die in deze periode een jaar of 20 a 30 waren.
de dresscode binnen bedrijven is ook niet mijn ding, maar ik kan me wel voorstellen dat de eigenaar van een bedrijf geen zin heeft om kleding taboes te doorbreken ten koste van het voortbestaan van het bedrijf. Dit is niet alleen een keuze van de desbetreffende bedrijfseigenaar, maar vooral ingegeven door de maatschappelijke acceptatie van sommige kledingsoorten.
Verder denk ik dat wij in het ziekenhuis er dan slecht afkomen want er zijn vrijwel geen rokken of jurken te krijgen. standaard een broek met jas en alleen voor diegene die om religieuze redenen een rok/jurk willen krijgen die op naam uitgerijkt.
Moet ik toch naar een van de veluwe ziekenhuizen verkassen want daar hebben ze nog wel jurken.
de dresscode binnen bedrijven is ook niet mijn ding, maar ik kan me wel voorstellen dat de eigenaar van een bedrijf geen zin heeft om kleding taboes te doorbreken ten koste van het voortbestaan van het bedrijf. Dit is niet alleen een keuze van de desbetreffende bedrijfseigenaar, maar vooral ingegeven door de maatschappelijke acceptatie van sommige kledingsoorten.
Verder denk ik dat wij in het ziekenhuis er dan slecht afkomen want er zijn vrijwel geen rokken of jurken te krijgen. standaard een broek met jas en alleen voor diegene die om religieuze redenen een rok/jurk willen krijgen die op naam uitgerijkt.
Moet ik toch naar een van de veluwe ziekenhuizen verkassen want daar hebben ze nog wel jurken.
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
Eén ding weten we zeker, de broek voor vrouwen werd wereldwijd gesteund door de indertijd machtige emancipatiebeweging. Het dragen van een broek ging hand in hand met de bevrijding en gelijkschakeling van de vrouw; een beweging die niet meer te stoppen was. Terecht!
Ergo, willen de mannen het invoeren van de rok voor mannen versnellen, zullen ze een soortgelijke massale beweging moeten bedenken. ‘De bevrijding en gelijkschakeling van de man’. Maar ja, wie heeft daar behoefte aan? Slechts en klein clubje mannen dat zich verzet tegen de aftandse machomaatschappij, waar nog steeds veel mannen en helaas ook vrouwen van smullen.
Met andere woorden, alleen als de mannen kunnen aantonen dat ze wereldwijd sociaal en economisch worden achtergesteld, is het mogelijk en zinvol een beweging voor mannenemancipatie te starten. En dan is het nóg maar de vraag, of ‘de rok’ daar onderdeel van zou uitmaken. Ik denk het niet, want ‘vrouwenkleding’ is van geen enkel belang voor een ‘hogere’ plaats in onze huidige samenleving. . .
‘Mannenkleding’ kennelijk wel.
Om iedereen tevreden te stellen is het misschien maar het beste om de vrouwenkleding af te schaffen. Weg met die speelse niemendalletjes. Geen rokken en jurken meer; geen kanten bloesjes en hoge hakken en zeker geen make-up op de smoeltjes.
Iedereen strak in het pak, met platte schoenen en kort gekipt haar. Met z’n allen in het mannenuniform. Ook goed voor de directies die problemen hebben met het dragen van rokken door hun mannelijke ondergeschikten.
Ergo, willen de mannen het invoeren van de rok voor mannen versnellen, zullen ze een soortgelijke massale beweging moeten bedenken. ‘De bevrijding en gelijkschakeling van de man’. Maar ja, wie heeft daar behoefte aan? Slechts en klein clubje mannen dat zich verzet tegen de aftandse machomaatschappij, waar nog steeds veel mannen en helaas ook vrouwen van smullen.
Met andere woorden, alleen als de mannen kunnen aantonen dat ze wereldwijd sociaal en economisch worden achtergesteld, is het mogelijk en zinvol een beweging voor mannenemancipatie te starten. En dan is het nóg maar de vraag, of ‘de rok’ daar onderdeel van zou uitmaken. Ik denk het niet, want ‘vrouwenkleding’ is van geen enkel belang voor een ‘hogere’ plaats in onze huidige samenleving. . .
‘Mannenkleding’ kennelijk wel.
Om iedereen tevreden te stellen is het misschien maar het beste om de vrouwenkleding af te schaffen. Weg met die speelse niemendalletjes. Geen rokken en jurken meer; geen kanten bloesjes en hoge hakken en zeker geen make-up op de smoeltjes.
Iedereen strak in het pak, met platte schoenen en kort gekipt haar. Met z’n allen in het mannenuniform. Ook goed voor de directies die problemen hebben met het dragen van rokken door hun mannelijke ondergeschikten.
Om niet voorbij te gaan aan w-sure. Hij kan straks een rok op het werk dragen onder collega's. Wel om jaloers op te zijn. En een hele stap vooruit !!!!
Hou ons op de hoogte en vooral de reacties !!
Hou ons op de hoogte en vooral de reacties !!
Wiha,
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
beheerder & webmaster
http://www.rokvoormannen.nl
bij mij op het werk (ziekenhuis) zie ik het ook niet zitten om in rok te verschijnen; bovendien vind ik het bij een man niet uitzien onder een witte laboratoriumjas (=doktersjas), net als een korte broek. Dit heeft bij ook met de dresscode te maken, denk ik. Alhoewel vrouwen hier toch weer veel meer vrijheid hebben tegenwoordig (ik kan me de tijd nog herinneren, dat apothekersassistentes geen blote benen mochten hebben, ook in de zomer niet)
De verpleegkundigen (vrouwelijke) hebben bij de keuze tussen een jurk en een broek met shirt.
Ik ben ben dan wel geen vrouw, maar wel al wat ouder
en kan me herinneren, dat, tijdens mijn middelbare schooltijd eind jaren 60 begin 70, de helft van de meisjes in broeken liepen. Dit was dus toen al volledig geaccepteerd.
Om met het begin (de topic) te eindigen:
ik moet zeggen w-sure, dat jouw baas een tactisch, maar toch eigenlijk duidelijk antwoord heeft gegeven. Dat zou je als volgt kunnen interpreteren: als hij in spijkerbroek op het werk verschijnt, kun jij in rok verschijnen. Verder geeft hij er de voorkeur aan, lijkt mij, dat je je aan de dresscode houdt. Ik kan natuurlijk niet beoordelen in hoeverre, dat jij alleen met collega's werkt of dat je veel omgang met anderen hebt, want dit is voor hem maatgevend.
De verpleegkundigen (vrouwelijke) hebben bij de keuze tussen een jurk en een broek met shirt.
Ik ben ben dan wel geen vrouw, maar wel al wat ouder

Om met het begin (de topic) te eindigen:
ik moet zeggen w-sure, dat jouw baas een tactisch, maar toch eigenlijk duidelijk antwoord heeft gegeven. Dat zou je als volgt kunnen interpreteren: als hij in spijkerbroek op het werk verschijnt, kun jij in rok verschijnen. Verder geeft hij er de voorkeur aan, lijkt mij, dat je je aan de dresscode houdt. Ik kan natuurlijk niet beoordelen in hoeverre, dat jij alleen met collega's werkt of dat je veel omgang met anderen hebt, want dit is voor hem maatgevend.
een fervent rokdrager
Wel grappig dat ik hier reacties zie van twee anderen die op een ziekenhuis werken. Mijn werkgever is een groot academisch ziekenhuis. Ik werk niet met patiënten, maar wel af en toe met interne klanten. Verder is het vooral back office, dus heb ik niet veel te maken met aanloop van onbekenden.
Misschien moeten we hier maar een casual friday invoeren, zodat mijn chef in spijkerbroek kan en ik in rok
Ik houd jullie op de hoogte. Ik heb vandaag gewoon een broek aangetrokken, wil mijn collega's er eerst op voorbereiden.
Misschien moeten we hier maar een casual friday invoeren, zodat mijn chef in spijkerbroek kan en ik in rok

Ik houd jullie op de hoogte. Ik heb vandaag gewoon een broek aangetrokken, wil mijn collega's er eerst op voorbereiden.