Kilt a la mode sur l ile d Ouessant

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
RokSterNL
Beheerder

Kilt a la mode sur l ile d Ouessant

Bericht door RokSterNL »

Dit wederom via de mail ontvangen van mijn gewaardeerde rokvriend stapje-voor-stapje.

Met dank hiervoor.
Hier nog een berichtje.
Bretagne en het Bretoens behoren tot de Gaelic cultuur. Vandaar dat er ook
Bretoense kilts bestaan.
Op het eiland Ouessant werd zopas de kilt opnieuw gelanceerd, zie
programma op Franse televisie TF1:
http://videos.tf1.fr/jt-13h/le-kilt-a-l ... 60107.html
willi

Re: Kilt a la mode sur l ile d Ouessant

Bericht door willi »

Volgens mij is de kilt een typisch Keltische dracht. De Kelten bewoonden ten tijde van de Romeinse overheersing bijna het hele westelijk Europese kustgebied. Inclusief de Britse eilanden.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
rokwens

Bericht door rokwens »

Interessant artikel. Als ik me goed herinner is er vorig jaar melding gemaakt van een groep van ca 100 mannen in Bretagne die een kilt gingen dragen. Het had toen ook iets te maken met hun roots.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
willi

Bericht door willi »

Ze doen maar.
Ik doe mijn eigen ding.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
rokwens

Bericht door rokwens »

Willy, je staat er onverschillig tegenover. Inderdaad, ze doen maar , en jij doet maar en ik ook, en zovele anderen.
Maar als je het globaal bekijkt en je wenst dat de mannenrok, wat het ook mag zijn , meer verspreid wordt, dan ben ik er rotsvast van overtuigd dat de kilt een zeer goed instapmodel is. Dat is bij mij zo geweest en dat is ook zo bij een aantal kiltdragers die ik ontmoette op de Schotse Festivals. Ik heb sinds al die jaren dat ik aan forums deel neem (6j) al heel wat van die verhalen gehoord. Sommigen houden het bij de kilt ( hun volste recht / of / hun uiterste sociale barière ) en anderen gaan verder. Je moet het belang van de kilt niet onderschatten. Trouwens dit is een item dat we (en velen onder ons ) herhaaldelijk aanhalen als de mannenrok in vraag gesteld wordt. Ik juich dus elk initiatief in die richting toe.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Plaats reactie