Basa, als je bepaalde kledingstukken "genderspecifiek" ziet dan zijn we crossdressers van zodra we een rok dragen, van zodra we een damesjeansbroek dragen (passen me veel beter) of laarsjes met een hak die hoger is dan de platte mannenhak. Je bepaalt zelf of je jezelf als crossdresser ziet of niet en dan nog... de omgeving heeft zich daar niet mee te moeien.
Je kan kleding ook gewoon zien als een stuk textiel, een lap stof,... en dat is altijd genderneutraal. De maker van het kledingstuk kan er een benaming aan geven maar daar hoef jij je ook niks van aan te trekken. Ik kocht gisteren nog een heel toffe damesjeans, past perfect rond mijn heupen en kont, veel beter dan die mannelijke aardappelzakken met een te laag kruis er in. Bovendien is de stof bij veel mannenjeans ruwer dan de zachte damesjeans, schuurt minder tussen de dijen. Op het etiket stond "jeans voor dames" wat ik zeer discriminerend vind want ik mag toch zelf bepalen wie dat kledingstuk draagt?

Idem voor een rok natuurlijk, de algemene opinie wilen ons opdragen dat een rok voor dames is terwijl in de geschiedenis mannen al eeuwenlang rokken gedragen hebben.
Waar ligt de grens dan? Eigenlijk daar waar jij jezelf nog comfortabel bij voelt en ook waar je directe omgeving zich weinig van aantrekt. Dus... als jij je lekker voelt in een rok of jurk op straat en de passanten gapen je niet massaal aan of maken de hele tijd nare opmerkingen... dan kan je er van uit gaan dat het prima OK is.
Als je zelf een heel onzekere indruk maakt en schichtig om je heen kijkt dan trek je natuurlijk extra aandacht en niet omdat je afwijkend gekleed bent, je zou ook zo bekeken worden als je volledig in het zwart gekleed bent en je zo gedraagt.
Ikzelf voel me prettig en zelfverzekerd in een effen kokerrok (zwart, kaki, bruin, blauw, beige,...) eventueel met een motiefje, lijntje of ruitje... je zal met nooit zien met een wijd uitlopende zwierige rok, plooirok en ook niet met een fleurig motief of zomerse kleuren. Mijn omgeving reageert nu niet of nauwelijks op mijn outfits en ik wil dat zo houden. Fleurige en zwierige rokken zouden niet goed aankomen vrees ik. Ik woon in een multiculturele stadsrand... dus ehhh, een zekere terughoudendheid is wel aangewezen.
Of ik er de kantjes van afloop zoals jij? Ja hoor, soms eens een panty, tintje donkerder dan mijn huid, donkerblauwe nagellak aan de linkerhand (niet op de duim) niet op rechterhand want ik ben rechtshandig en dat beschadigt te snel. Geschoren benen altijd want dat voelt prettiger als je een panty draagt, oogt mooier en de kinesist geeft daar ook voorkeur aan bij een behandeling. Enkellaarzen doe ik ook maan dan de stoere mannenversie, of outdoorsandalen. Het mannelijke moet de overhand houden. In jurk naar buiten zou ik me niet comfortabel voelen, daarmee zou ik me dan ook weer iets te veel "crossdresser" voelen. Binnenshuis kan er meer natuurlijk

Dagelijks in rok, in de openbaarheid, boodschappen, dokter of tandarts, de autodealer, kortom, bij iedere gelegenheid, zelden nog broeken tenzij in de winter. Vrouwen lopen vaakst in broeken dus mogen mannen rokken dragen.