Jan:
Eerder dit jaar heb ik mijn verwondering geuit over het feit dat zelfs de meest eevoudige topics steeds maar weer uitmonden in M/V-discussies, met name over het vrouwelijkheidsgehalte. Nu ook weer.
Ik denk dat die twee in de praktijk aan elkaar gekoppeld zijn, terwijl dat voor jouw (Jan zijn) idee niet zo zou moeten zijn en daar zit wel iets in.
Bij mijn groene coljurkje treedt dat effect nog duidelijker op. Het is een heel simpel aansluitend gebreid jurkje met een col in een effen groene kleur. Qua jurk dus ogenschijnlijk niets bijzonders. Maar dan trek ik het aan en geeft het voor de kijker een bepaald effect. Ik vind dat effect wel geinig en zit dat met kleinigheden nog wat te versterken.
Het resultaat is vervolgens dat mensen dat interpreteren als uiterst vrouwelijk. Dat leidt er aan de ene kant toe, dat mensen die me niet kennen, een vrouw in me gaan zien. Iets wat ik echt niet ben en ook niet wil zijn. Aan de andere kant zien mensen die me wel kennen, er iets niet-kloppends in. Ik ben immers man, maar het plaatje klopt daar voor hun idee niet mee. Beide keren maak ik dus de nodige emoties los. Ik geloof dat ik dat wel grappig vind (past ook bij wat een showgirl wil), maar tegelijkertijd laat het zien dat mensen heel erg vanuit bepaalde vooroordelen denken.
Je zou dus eigenlijk moet hebben dat je als man gewoon zo'n jurkje kunt aantrekken en dat op een vrouwelijke manier kunt dragen, terwijl mensen daar niet allerhande verreikende conclusies aan vast zouden moeten binden. Ongeveer zoals Linda een mannenpak kan dragen en we dat toch leuk vinden.
Dus ik ben het in beginsel wel met Jan zijn standpunt eens, maar hij gaat uit van een geïdealiseerde werkelijkheid die voorlopig nog niet echt bestaat. Ik probeer juist uit te gaan van die echte werkelijkheid en vind het dan leuk dat zo'n outfit heel erg 'fout' is, maar baal natuurlijk ook wel eens als men op andere momenten duidelijk laat merken dat je een 'fout' persoon bent waar men geen boodschap aan heeft. Tja, je kunt geen cake bakken zonder eieren te breken.
Als man in jurk ben je nu eenmaal heel erg 'fout' voor veel mensen. En de stelling van Jan dat iedereen het enigjes vindt en er totaal geen moeite mee heeft en dat je moeiteloos door je collega's benoemd wordt tot CEO, geloof ik pas als 10% of meer van alle Nederlandse mannelijke commissarissen in jurk loopt of als we een heel stel mannelijke CEO's in jurk hebben.