Positieve reactie op mijn outfit

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
willi

Re: Positieve reactie op mijn outfit

Bericht door willi »

Inderdaad Jan. Kijk om je heen en zie wat een zooitje de mens van de aarde maakt.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Willi:
In een rok, correct gecombineerd met bijpassende kleding en schoeisel ontvang ik vrijwel nooit een reactie uit de omgeving. Maar ongeacht wat ik aanheb (dus ook in een spijkerbroek) en ik bevind me ‘zelfs bij toeval’ in een ‘dames’omgeving, krijg ik steevast te horen: “kan ik u ergens mee helpen mevrouw?”
Mensen zien je dus in eerste instantie als vrouw en zien weinig echt opvallends aan je. Ik heb daar geen probleem mee en vind dat wel leuk. Maar wat is dan precies het verschil met showtravestie?

Ik zie wel een verschil. Bij showtravestie probeer je altijd wat te overdrijven, zodat eigenlijk iedereen duidelijk is dat je geen echte vrouw bent. Dat is aan de ene kant om problemen te voorkomen en aan de andere kant omdat dat de artistieke prestatie groter maakt. Op het moment dat je als vrouw overkomt, word je vergeleken met andere vrouwen en dat is een wedstrijd waar je als man nooit echt kunt scoren.
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

mikvanes schreef:Maar wat is dan precies het verschil met showtravestie?

Ik zie wel een verschil. Bij showtravestie probeer je altijd wat te overdrijven, zodat eigenlijk iedereen duidelijk is dat je geen echte vrouw bent. Dat is aan de ene kant om problemen te voorkomen en aan de andere kant omdat dat de artistieke prestatie groter maakt. Op het moment dat je als vrouw overkomt, word je vergeleken met andere vrouwen en dat is een wedstrijd waar je als man nooit echt kunt scoren.
Destijds had je in de jaren '80 een zanger wie kent hem niet meer Divine. Met onder andere het nummer Native Love.

Voor degene die zich er geen voorstelling (meer) van kunnen maken hoe hij er uit zag hier een foto. Ik heb ook een link naar een Wikipediasite gezet die wat over hem verteld. Kijk vooral naar de foto ook op Wikipedia. Hoe hij er daar uit zag op 17-jarige leeftijd.

Het betreft echt allebei dezelfde man.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Divine

http://en.wikipedia.org/wiki/Divine_(actor)
Bijlagen
220px-Glenn_Milstead.png
220px-Glenn_Milstead.png (74.29 KiB) 11545 keer bekeken
200px-Actor_Devine.JPG
200px-Actor_Devine.JPG (9.38 KiB) 11545 keer bekeken
willi

Bericht door willi »

Mik schrijft:
Mensen zien je dus in eerste instantie als vrouw en zien weinig echt opvallends aan je. Ik heb daar geen probleem mee en vind dat wel leuk. Maar wat is dan precies het verschil met showtravestie?

Nou ja mensen, het zijn altijd de verkoopsters die zo op mij reageren. Ik begrijp dat wel, ze worden sowieso al misleid door ‘iemand’; snuffelend tussen de damesrekken en dan vertoont die (slechts voor een deel zichtbare) ‘iemand’ ook nog ‘ns een paar elementen die de indruk ‘vrouw’ versterken. Meestal zijn dat m’n haar en oorringen, maar wellicht ook mijn in verfijnde materialen uitgevoerde sierlijke (broek) kleding, die ten tijde van de Lodewijken voor een man heel gewoon zou zijn geweest.
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Als ik het goed begrijp, is het bij jou meer onbedoeld doordat je je op een bepaalde manier kleedt, terwijl een showtravestiet het juist met opzet doet en ook met opzet wat overdrijft.

Ja, ik herken daar wel iets in. Zelf vroeger ook lang gehad.
mikvanes

Bericht door mikvanes »

RokSter:
Destijds had je in de jaren '80 een zanger wie kent hem niet meer Divine. Met onder andere het nummer Native Love.
Ik vind hem als man eigenlijk wel een stuk knapper en mooier dan als drag-queen. Dit is zo overdreven, dat vind ik niet meer mooi/leuk.

Show-girls en drag-queens lijken misschien hetzelfde, maar zijn dat niet altijd.
willi

Bericht door willi »

Mik schrijft:
Als ik het goed begrijp, is het bij jou meer onbedoeld doordat je je op een bepaalde manier kleedt, terwijl een showtravestiet het juist met opzet doet en ook met opzet wat overdrijft.

Ik vermoed dat dat inderdaad het geval is.
Alleen vergeet men dan gemakshalve dat er een tijd is geweest dat die manier van kleden HEEL GEWOON was voor mannen. Vooral voor vooraanstaande mannen. Ze droegen er zelfs pruiken bij, en hoge hakken.
mikvanes

Bericht door mikvanes »

Ja, de mannenmode is natuurlijk wat tijd-gebonden. Maar vermoedelijk was het toen nog erger om daarvan af te wijken dan nu.
willi

Bericht door willi »

Dat is zo; afwijken van het patroon was slechts voorbehouden aan heer Lodewijk zelf.
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

mikvanes schreef:RokSter:
Ik vind hem als man eigenlijk wel een stuk knapper en mooier dan als drag-queen. Dit is zo overdreven, dat vind ik niet meer mooi/leuk.

Show-girls en drag-queens lijken misschien hetzelfde, maar zijn dat niet altijd.
Ja ik vind hem er een beetje afschrikwekkend uit zien als drag-queen. Ik ben het met je eens dat hij er als man goed uit ziet, Los van het colbert, overhemd en stropdas. Als ik dat zie, walg ik al. Dat is mijn persoonlijke smaak en gevoel. Ik heb nooit iets met zo'n pak gehad. Mijn gevoel smaak ging al van jongsaf aan uit naar de damesmode, omdat ik die toen ook al veel leuker en diverser vond. Heb ooit wel een kostuum gedrageh met feestdagen, omdat mijn ouders dat zo netjes vonden staan. Echter was dat voordat zij wisten van mijn kledingkeuze en ik het dus nog in het anonieme deed tot 1998, toen ik in het VU liep.
Plaats reactie