algemeen bekeken
Geplaatst: 18 sep 2008 00:45
In Andere continenten en culturen is het maar heel gewoon dat mannen wat anders dragen dan een broek. Enkele honderden jaren terug was een rok of kleed voor mannen ook gangbaar. Er werd ruim gebruik gemaakt van fantasieën en kleuren, plooien en franjes, collants, laarzen, pofbroeken, decoratieve hoeden, zijde, fluweel, kant enz.. zonder dat dit met “vrouwelijk” geassocieerd werd. Mannen waren veel vrijer en creatiever dan nu. Zij zijn met de jaren zo gebrainwashed dat ze zelfs niet meer durven creatief te zijn of durven opvallen, mede uit schrik van reacties uit de omgeving.
Alleen in kunstkringen zie je mannen met karakter die zich met kleding durven uiten. Er zijn nu ook strekkingen zoals Gothic en Schotse fans / bands waar mannen in rok mogen gehuld zijn. Ook kerkelijke gewaden bestaan nog.
In onze westerse cultuur is alleen nog het mannen-nachthemd overgebleven en het wordt nog redelijk goed verkocht door de grote merken.
Maar er is niets dat zegt dat deze tijden niet meer mogen terug keren. Er is een duidelijke tendens waar te nemen in die richting en het wordt stilaan tijd dat de kledingindustrie hier werk van maakt. Namen zoals “Comme des Garçons” , “Dries Van Noten”, Nicky Vankets en vele anderen gaan reeds voorzichtig die weg op.
Ikzelf wil ook die kant uit maar ik ben er nog niet helemaal door. Het is een moeilijk pad als pionier maar ik voel me gesteund door vele gelijkgezinden die ik reeds ontmoette in eigen land en in Nederland op een internationale meeting. Wij willen allen de rok geïntroduceerd zien in ons dagelijks leven en we willen dat die algemeen aanvaardt wordt. Het betekent een meerwaarde aan onze levenskwaliteit
In vrijwel alle lidstaten van Europa en ook in ander continenten zoals De VS zien we internetforums opduiken van mannen die creatiever willen omgaan met kleding. Het huidig aanbod is te beperkend, mede door de pantalon. We stuiten tegen teveel taboes aan qua vormgeving en stoffen, qua dessins en kleuren. Hierdoor gaan velen shoppen aan de andere kant maar stuiten ze al te vaak op problemen met maten en verhoudingen die voor een man anders liggen. Trendwatchers hebben dit nu stilaan door en vele stylisten en couturiers gaan bewust tegemoet komen aan deze vraag. En dat er een omwenteling gaande is kan niet ontkend worden. Teksten over de nieuwe man, de metroman, de zachte man enz..liegen er niet om. Ze staan regelmatig te lezen in kranten en tijdschriften. Het zijn alleen de tekstielindustrie, de groothandel en de kleinhandel die blijkbaar nog niet voldoende signalen opvangen om overtuigd te raken van deze trend. Uiteraard, zij moeten investeren en daar denken ze twee maal over na. Specifiek naar kilts en andere rokken toe is er via internet, en ook stilaan bij kleine handelszaakjes, wat verkrijgbaar maar aan democratische prijzen komen we nog niet. Het is dus aan de pioniers om door te zetten en een statement te geven zodat de confectie mee in de boot gaat stappen.
Alleen in kunstkringen zie je mannen met karakter die zich met kleding durven uiten. Er zijn nu ook strekkingen zoals Gothic en Schotse fans / bands waar mannen in rok mogen gehuld zijn. Ook kerkelijke gewaden bestaan nog.
In onze westerse cultuur is alleen nog het mannen-nachthemd overgebleven en het wordt nog redelijk goed verkocht door de grote merken.
Maar er is niets dat zegt dat deze tijden niet meer mogen terug keren. Er is een duidelijke tendens waar te nemen in die richting en het wordt stilaan tijd dat de kledingindustrie hier werk van maakt. Namen zoals “Comme des Garçons” , “Dries Van Noten”, Nicky Vankets en vele anderen gaan reeds voorzichtig die weg op.
Ikzelf wil ook die kant uit maar ik ben er nog niet helemaal door. Het is een moeilijk pad als pionier maar ik voel me gesteund door vele gelijkgezinden die ik reeds ontmoette in eigen land en in Nederland op een internationale meeting. Wij willen allen de rok geïntroduceerd zien in ons dagelijks leven en we willen dat die algemeen aanvaardt wordt. Het betekent een meerwaarde aan onze levenskwaliteit
In vrijwel alle lidstaten van Europa en ook in ander continenten zoals De VS zien we internetforums opduiken van mannen die creatiever willen omgaan met kleding. Het huidig aanbod is te beperkend, mede door de pantalon. We stuiten tegen teveel taboes aan qua vormgeving en stoffen, qua dessins en kleuren. Hierdoor gaan velen shoppen aan de andere kant maar stuiten ze al te vaak op problemen met maten en verhoudingen die voor een man anders liggen. Trendwatchers hebben dit nu stilaan door en vele stylisten en couturiers gaan bewust tegemoet komen aan deze vraag. En dat er een omwenteling gaande is kan niet ontkend worden. Teksten over de nieuwe man, de metroman, de zachte man enz..liegen er niet om. Ze staan regelmatig te lezen in kranten en tijdschriften. Het zijn alleen de tekstielindustrie, de groothandel en de kleinhandel die blijkbaar nog niet voldoende signalen opvangen om overtuigd te raken van deze trend. Uiteraard, zij moeten investeren en daar denken ze twee maal over na. Specifiek naar kilts en andere rokken toe is er via internet, en ook stilaan bij kleine handelszaakjes, wat verkrijgbaar maar aan democratische prijzen komen we nog niet. Het is dus aan de pioniers om door te zetten en een statement te geven zodat de confectie mee in de boot gaat stappen.