Schat, mag ik je truitje lenen ?

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
RokSterNL
Beheerder

Schat, mag ik je truitje lenen ?

Bericht door RokSterNL »

Schat, mag ik je truitje lenen?
Bron: http://blog.youstyle.nl/bericht/schat-m ... tje-lenen/

Elle Elle donderdag 26 augustus 8:11 Fashion & Beauty

Ik zie meisjes met korte koppies, die eruit zien alsof ze te lang bij hun vriendje zijn blijven slapen. Ze dragen zijn baggy broek en geruite overhemd. De vriendjes hebben de verwaarloosde kaptafel van hun vriendinnetje gevonden en dragen hun vrolijke lange lokken in vastgebonden knotjes. De elastiekjes en haarbandjes hebben een nieuwe bestemming gevonden, zo ook de baggy broeken en overhemden. Mode wordt androgyn.

Nederlandse vrouwen staan erom bekend een zekere nuchterheid in hun manier van kleden te hebben. De ‘tomboy look’ is menigmaal in en uit de mode geweest en als je kijkt naar het straatbeeld (van kinderkopjes) breken wij onze benen liever niet op die stiletto hakken. Vrouwen mogen sportief, stoer of mannelijk gekleed zijn. En onze mannen mogen steeds meer hun ‘feminin side’ laten zien, zonder dat hun heterosexualiteit in twijfel wordt getrokken. De ‘metro man’ is inmiddels een breed geaccepteerd begrip en naast een lading aan verzorgingsproducten voor vrouwen, kunnen mannen nu ook kiezen uit een breed assortiment crèmes die ze het liefst op hun snoetje smeren.

Ons besef over wat aanvaardbaar is voor een man of vrouw te dragen vervaagd. Gelukkig maar, want vooral is dit gebaseerd op aangeleerd gedrag over hoe een man zich tot een vrouw dient te verhouden en andersom. Ik denk dat deze ontwikkeling hand in hand gaat met de acceptatie van homoseksualiteit. Want homo’s staan erom bekend niet te schromen hun vrouwelijkheid te tonen. En het stereotype image van stoere lesbienne met tuinbroek en korte coupe wil ook wel eens matchen met de werkelijkheid.

Toch heb ik het gevoel dat het voor vrouwen meer geaccepteerd is zichzelf een mannelijk image aan te meten, dan dat het voor mannen aanvaardbaar is hun vrouwelijkheid te tonen. Sinds de industriële revolutie is de (spijker)broek voor vrouwen algemeen goed. Vrouwen mogen hun haar kort dragen, zichzelf een getailleerd mannenpak aanmeten en door onze emancipatie elk beroep uitoefenen wat voorheen enkel was weggelegd voor de man.

Mannen daarentegen moeten zich verdedigen als ze een verzorgend of uiterlijk gericht beroep uitoefenen. Een heteroseksuele verpleger, steward, kapper of modeontwerper krijgt regelmatig vragen over zijn geaardheid. Een man die make-up draagt krijgt vreemde blikken toegeworpen en de introductie van de mannenrok wil niet helemaal aanslaan onder modebeminnend Nederland.

Het forum www.rokvoormannen.nl probeert hier verandering in te brengen en zelfs H&M heeft de mannenrok afgelopen zomer geïntroduceerd.

Hoe open minded ik ook wil zijn, mijn mening is twijfelachtig over de man en zijn vrouwelijke kant. Het Amsterdamse clubleven vult zich met jongens die wat betreft beweging en uiterlijk steeds vrouwelijker worden. Ranke lichamen gehuld in skinnyjeans en diepe V-hals T-shirts. Ik vind dit niet aantrekkelijk. Geef mij maar een mannelijke man. Een norse blik, goed stel schouders en benen maakt het oerinstinct in mij wakker. (Dat hij dan niet kan dansen neem ik op de koop toe.) Alleen zijn dit type mannen meestal nuchtere figuren die in het weekend op voetbal zitten en iets heel commercieels als beroep hebben. Geen relatiemateriaal dus. Misschien moet ik gewoon wennen aan de vrouwelijker wordende man en open staan voor iemand met wie ik kan praten over nieuwe rokkenmode en aan wie ik mijn haarelastiekjes kan uitlenen.

Voor nu ben ik op zoek gegaan naar labels waarvan de kleding voor zowel de man als vrouw ongeveer hetzelfde oogt, maar waarbij de man mannelijk blijft en de vrouw vrouwelijk. Zo verschuift androgyne mode naar unisex. Opvallend is dat in vrijwel alle collecties zwart/wit de boventoon voert.

Mijn favoriet op het gebied van androgyne mode is het label Kai Aakmann. Een collectie van scherpe lijnen gebaseerd op straat cultuur, maar ook natuur. De site lijkt niet te werken, maar hits op google levert prachtig beeldmateriaal op: http://www.theinsidesource.com/topics/f ... njin-park/. De dame achter dit label is Soonjin Park, afkomstig uit Zuid-Korea.

Andere voorbeelden:
Een collectie waarin kubistische zwart/wit vormen het verschil tussen man en vrouw gelijk trekken. www.croniclesofnever.com
Er wordt optisch gespeeld met het geslacht van de modellen. Zie ik nu een man of vrouw? www.telfar.net
Maakt gebruik van veel laagjeskleding. www.larsandersson.net
Mooie opzet van collectie waarbij het verschil tussen geslacht nauwelijks zichtbaar is. www.radhourani.com
willi

Re: Schat, mag ik je truitje lenen ?

Bericht door willi »

Goed gevonden Rokster.
Ik heb ook gereageerd op dit verhaal:

Elle schrijft:
En onze mannen mogen steeds meer hun ‘feminin side’ laten zien, zonder dat hun heterosexualiteit in twijfel wordt getrokken . . . . . . . . . Ik vind dit niet aantrekkelijk. Geef mij maar een mannelijke man. Een norse blik, goed stel schouders en benen maakt het oerinstinct in mij wakker.

Wat jammer nou Elle; je begon zo veelbelovend. . .
Toch verbaast het me niet; ik ben dit al vaker tegengekomen. Moderedactrices e.a. die als modern en openminded gezien willen worden, maar tussen de regels door “de man die iets meer wil” de grond in trappen.

Geef toch gewoon toe dat je diep in je hart het enorme verschil in uiterlijk (kleding) tussen mannen en vrouwen wilt handhaven en zelfs nog steeds toejuicht. (Sierlijk lijnenspel en kleur tegen lompe hoeken in grijsgrauw) Zo blijf je als vrouw tenminste de toon aangeven. . . En de man . . ? Ach laat die maar voor stratenmaker spelen; in z’n Austalopithecus-look . . , in z’n eeuwige spijkerbroek en colbertje en voor het feestje de stropdas.

Wat jammer toch dat alleen vrouwen die het uiterst conservatieve m/v-plaatje koesteren aan het woord komen in toonaangevende geschriften.
Het plaatje: ‘meisjes hebben rokjes aan’. Over jongens wordt niet gesproken.

Begrijp me niet verkeerd, ik trek je integriteit niet in twijfel; ik spreek slechts mijn diepe teleurstelling uit over de uitkomst van het zoveelste verhaal dat hoopgevend begint en toch alles bij het oude laat.
Is de ‘moderne’ vrouw echt zo primitief dat ze nog steeds valt voor de Austalopithecus, of om dichter bij huis te blijven, de Neanderthaler. De testosteronbom met spierballen, gekleed in een berenvacht?
Zucht . . , je zal toch maar als man op deze wereld worden gezet.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

Dank je wel, Willi.

Ik zag dat jou reactie is die je hier ook neergezet hebt.

Goede reactie.

Gevoelsmatig had ik wel zo'n vermoeden dat dit artikel jou ook zou interesseren.

Heeft mijn gevoel mij toch niet bedriegd.
jan

Bericht door jan »

Bedriegd? Bedrogen bedoel je? :mrgreen:
treintje

Bericht door treintje »

Ik heb ook maar een reactie geplaatst:
"...Ranke lichamen gehuld in skinnyjeans en diepe V-hals T-shirts. Ik vind dit niet aantrekkelijk. Geef mij maar een mannelijke man."

Ja hoor eens, dat geldt omgekeerd toch ook? Ik ben man en ik vind vrouwen die zich mannenlijk kleden ook niet zo aantrekkelijk. Ik zie ze ook liever in een rokje of jurkje met hakjes eronder. Maar toch accepteren wij de mannelijk geklede vrouw volkomen.
Waarom vinden vrouwen het omgekeerd dan zo moeilijk om de vrouwelijke man te accepteren?
Ik zou dat eigenlijk niet meer dan normaal vinden. Gelijke monniken, gelijke kappen. Vind je het normaal en oké dat vrouwen de mannelijke kledingstukken dragen? Goed, dan moet je ook niet moeilijk doen als mannen die vrouwelijke kledingstukken dragen. Gerokte groetjes, Treintje (http://www.rokvoormannen.nl)
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Keigoede reactie Treintje !
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

jan reijman schreef:Bedriegd? Bedrogen bedoel je? :mrgreen:
Ja :lol: goede Jan. Ik voel mij nu zo bedrogen. Toen ik het schreef was het in de T.T. Tegenwoordige Tijd. :D Vandaar snap je ?
treintje

Bericht door treintje »

Dank je, Rokster.
Jammer is wel dat het stukje al dateert van augustus, dus of de schrijfster zelf de reactie nog leest, weet ik niet maar ik hoop het wel.
We don't see things as they are, we see things as we are. (Anaïs Nin)
RokSterNL
Beheerder

Bericht door RokSterNL »

Heb ik ook gezien. Desalniettemin vond ik het wel de moeite waard er hier melding van te maken. Ik hoop dat nog meer actieve leden van ons forum er een reactie achter laten.
jan

Bericht door jan »

Reageren lijkt mij nogal overbodig. Het betreft hier één vrouw die toevallig moderedactrice is bij een tuttig damesmodeblad.
Als je moet reageren op elke vrouw met dezelfde mening heb je een aardige dagtaak.
Ze heeft trouwens gelijk met te stellen dat de mannenrok niet aanslaat door de weifelachtige houding van de (Nederlandse) man.
Zolang dat niet verandert blijven wij pioniers.
Plaats reactie