Hoe weet je dat zo zeker?
Luister eens, die uitstraling is wederkerig. Mensen beoordelen je op hoe je eruit ziet. Je uitstraling speelt daar natuurlijk wel in mee, maar verwacht daar niet teveel van. Die uitstraling is ook het directe gevolg van hoe andere mensen op jou reageren.
Kijk, als je complimentjes krijgt, dan groei je, dan word je blij en krijg je meer zelfvertrouwen. Dat straal je vervolgens ook uit. Het omgekeerde is ook waar; als je altijd een gebrek aan waardering ervaart, doet dat je zelfvertrouwen geen goed en dat straal je dus ook uit.
Kortom: je hebt het voor een groot deel zelf in de hand. Als je aan je zelfvertrouwen wilt werken, begint dat met kritisch op jezelf zijn. Als je voortdurend aan jezelf werkt en daarbij kritisch op jezelf bent, leidt dat vroeg of laat tot resultaat en meer waardering. Dat betekent dus dat je wel degelijk aandacht aan je uiterlijk moet besteden.
Wat je in ieder geval niet moet doen is er voetstoots van uit gaan dat je outfit in orde is. Laat dat maar aan de beoordeling van het publiek over. Je kunt het aflezen aan de reacties van de mensen die je tegen komt.
Het feit dat Mik op de Groenplaats werd aangesproken voor een foto zegt niet alleen iets over zijn outfit of over hemzelf; nee, het zegt ook iets over mijn outfit en hoe ik op de mensen over kom. Ze liep immers niet op mij af maar op Mik.
Nu had ik dat al wel ingecalculeerd, want ik wilde een outfit die de man in rok positief neerzet. Goed verzorgd, niet al te vrouwelijk, en zeker niet al te opvallend. Volgens mij is dat wel redelijk gelukt. Het was in ieder geval zeker geen showgirl outfit.