Tentoonstelling ADAm in AHM; recensie

Heb je ergens in de krant, op tv of op internet iets gezien over de mannenrok en wil je het met ons delen? Hier is je berichtje op de juiste plaats.
Plaats reactie
RokR1

Tentoonstelling ADAm in AHM; recensie

Bericht door RokR1 »

In de Volkskrant van vrijdag een recensie van de tentoonstelling over mannenmode in het Amsterdams Historisch Museum.
"Een man in een rok is niet meer gek."
Bijlagen
Vk 2009 10 01 ADAM AHM.jpg
Jos

Re: Tentoonstelling ADAm in AHM; recensie

Bericht door Jos »

aardig artikel. het komt ongeveer overeen, zoals het ook in het journaal is gebracht.
Ik ben benieuwd, of en wat het teweeg brengt,als wij daar met een aantal mannen in rok verschijnen
een fervent rokdrager
willi

Bericht door willi »

Keurig artikel; netjes binnen de lijntjes, als een kleutertekening. Echt een bijdrage van een vrouw, die de vorm van mannenkleding als iets onontkoombaars beschouwt; als iets vanzelfsprekends.
Over het verschil in keuzevrijheid tussen mannen en vrouwen wordt snel heen gefietst.
Ze geeft toe dat het ‘fascinerende’ mannenpak een soort uniform was (is). Maar dat de individuele vrijheid zichtbaar werd in het toepassen van allerlei extra’s. ‘Eén rij knopen in plaats van twee, of al dan niet een krijtstreepje’.
‘En de spijkerbroek is niet zomaar een spijkerbroek, daar is over na gedacht’. Nou ja . . !

Intussen houdt ze de tweedeling m/v keurig in stand. Daar wordt niet aan getornd.
Lomp tegen frivool. Pinguïns contra paradijsvogels. (ze merkt het zelf niet eens, of ze meent dat het zo hoort . . , en zo behoort te blijven)

En de rok voor mannen? Oké, die wordt ook nog ergens genoemd. Niet negatief, maar wel heel voorzichtig; vooral niet op de voorgrond tredend.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
jan

Bericht door jan »

Die tentoonstelling is dus zoals je had kunnen verwachten: Mannenmode zoals het tot nu toe is geweest. Ik had een mannenrok ter beschikking gesteld maar dat hebben ze op het laatste moment af laten ketsen omdat ze er geen plaats meer voor hadden. Zeiden ze. Misschien doen ze over tien jaar weer zo'n tentoonstelling en zijn er wel rokken bij.
Het zal me worst wezen. Ik was vandaag een paar uurtjes in Amsterdam-niet om naar dat museum te gaan-maar om op bankjes en terrasjes te zitten en naar mensen te kijken. Natuurlijk had ik gewoon een rok aan maar erg prettig was het niet want veel te veel wind. De suikerzakjes etc. vlogen over de terrassen en over straat.
Ik had weer opmerkelijk weinig bekijks en dat was wél prettig.

Bij zo weinig respons denk ik weleens dat de goegemeente inmiddels wel weet dat er mannenrokken zijn en er niet meer van opkijkt.
Plaats reactie