jan reijman schreef:... De echte mannenrokker gaat niet voor de spiegel staan om te beoordelen of de kleurcombinatie wel kán. Gewoon comfortabele kleding en aantrekken die hap! We lopen tenslotte niet op een modeshow.
Ja, Jan, ik begrijp wat je bedoelt en voor mijn idee klopt dat ook wel. Ik ben dan dus geen echte mannenrokker, want ik ga echt wel voor die spiegel staan. Had ik net een soort identiteit gevonden, ben ik hem weer kwijt. Maar het geeft niet. Ik ben er nog niet depri van. Komt misschien nog.
Maar hoe moet ik mezelf dan beschrijven? 'Man in rok' vind ik wel een mooie term. Je draagt dan als man een rok, maar je bent niet in volledige travestie (met borsten, pruik en weggewerkte baard). Er zijn dan dus in beginsel twee soorten mannen in rok: de echte mannenrokkers en de onechte mannenrokkers waartoe ik behoor.
Ook wat een moeilijke term, vind ik. Een 'echte vrouwenrokker' lijkt me ook niet erg duidelijk. Goed, ik ben dus soms man in rok, maar geen echte mannenrokker.
Hoe zien andere mensen mij nu als ik als man op een vrouwelijke manier een rok draag? Mijn ervaring is dat mensen het verschil met echte travestie vaak helemaal niet zien. Dus ze zien wel dat ik man ben, maar ik roep iets vrouwelijks op en ze zien me dan dus als een man die de vrouwenrol probeert te spelen. Eén van de problemen is bijvoorbeeld dat ze beleefd willen zijn en je dan gaan aanspreken met 'mevrouw'. In hun optiek is het dus gewoon travestie. Pas als ik ze er op attendeer zien ze dat ik wel een baard heb, geen borsten heb en dat het haar niet klopt, maar dat verandert hun idee niet echt.
Wat gebeurt er nu als ik me wel volledig als vrouw verkleed? Wel, dan krijg je in ieder geval bij sommige mensen de reacties dat ze je niet meer als man willen zien, ook al zeg je het met nadruk. Ze weten toch zeker wel wat ze zien. Op dat moment zien sommige mensen me niet meer als 'travestiet' en eerlijk gezegd, vind ik het dan niet meer leuk en wat 'spooky' worden. Maar het voordeel van die volledige travestie is dat het veiliger is omdat het plaatje minder afwijkt.
Als ik dus op een gevaarlijke tijd en een gevaarlijke plaats uitga, (zaterdagnacht na 12.00 uur in een horeca gebied) doe ik dat veiligheidshalve het liefst in volledige travestie. Inmiddels heb ik ook wel ervaring met man in rok op een heel vrouwelijke manier. Ook dat gaat prima, maar is toch duidelijk wel wat linker, valt wel wat minder goed.
Ervaringen in dit soort gebieden dat ik als echte mannenrokker ga, heb ik (nog) niet. Wat zijn jullie ervaringen? Volgens mij is dit behoorlijk link en vragen om problemen.