Vrouwelijke taxichauffeur beboet voor korte rok
Bron: http://spanje.blog.nl/noticias/2009/11/ ... -korte-rok
Madrid taxiEen vrouwelijke taxichauffeur uit Málaga kreeg afgelopen maand voor de tweede maal een boete opgelegd, omdat zij onder werktijd een rok droeg. Ze vindt het discriminatie dat vrouwelijke chauffeurs geen rok mogen dragen. De eerste boete ontving zij in augustus 2008. De tweede keer dat zij vanwege een rok werd beboet was vorige maand, voor een bedrag van 320 euro. Volgens het reglement waarin de kledingvoorschriften voor taxichauffeurs zijn opgenomen moeten chauffeurs altijd iets met mouwen aan en een lange broek.
Madrid taxiEen vrouwelijke taxichauffeur uit Málaga kreeg afgelopen maand voor de tweede maal een boete opgelegd, omdat zij onder werktijd een rok droeg. Ze vindt het discriminatie dat vrouwelijke chauffeurs geen rok mogen dragen. De eerste boete ontving zij in augustus 2008. De tweede keer dat zij vanwege een rok werd beboet was vorige maand, voor een bedrag van 320 euro. Volgens het reglement waarin de kledingvoorschriften voor taxichauffeurs zijn opgenomen moeten chauffeurs altijd iets met mouwen aan en een lange broek.
Re: Vrouwelijke taxichauffeur beboet voor korte rok
Lastige, want op zich ben ik voor kleding vrijheid, maar een heel kort rokje achter het stuur kan toch voor inkijk en reacties zorgen.
Kunnen ze beter een richtlijn geven voor de lengte van rokken om een middenweg te zoeken.
Kunnen ze beter een richtlijn geven voor de lengte van rokken om een middenweg te zoeken.
kleding moet je beschermen tegen de elementen, hoe het er uit ziet is je eigen zaak
Vind ik ook, maar geen totaalverbod, daar ben ik absoluut op tegen. Ja logisch als je zelf ook niet beknot wilt worden in je kledingkeuzevrijheid, dan zou het haaks staan op dat je een ander wel iets gaat verbieden.masker schreef:Lastige, want op zich ben ik voor kleding vrijheid, maar een heel kort rokje achter het stuur kan toch voor inkijk en reacties zorgen.
Je weet toch wat je te wachten staat als je voor een oorspronkelijk mannenberoep kiest. Hup . . . in de broek!
Dat geld eigenlijk ook voor de politie en het leger. Maar daar zijn ze zo vriendelijk om voor vrouwen een uitzondering te maken. Zij krijgen naast hun taakgericht uniform nog een extra een pakje om vrouw in te kunnen zijn; voor officiële gelegenheden en feestjes.
Daar gaan we weer. Zucht.
Heet dat niet 'van twee walletjes eten?'.
Dat geld eigenlijk ook voor de politie en het leger. Maar daar zijn ze zo vriendelijk om voor vrouwen een uitzondering te maken. Zij krijgen naast hun taakgericht uniform nog een extra een pakje om vrouw in te kunnen zijn; voor officiële gelegenheden en feestjes.
Laatst gewijzigd door willi op 23 aug 2010 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nu nog de starre dresscodebedenkers achter de 'broek' zitten.
Ja dat noemen ze inderdaad zo. Dat is pas ongelijkheid. Wie moeten er nu eigenlijk op kledinggebied emanciperen, of zullen we het evrouwciperen noemen ? Vul zelf het juiste antwoord maar in. Ik weet het al.willi schreef:Zij krijgen naast hun taakgericht uniform nog extra een pakje om vrouw in te kunnen zijn; voor officiële gelegenheden en feestjes.
Die vrouw moet niet reclameren. De kledingvoorschriften zullen haar wel bekend geweest zijn als ze in dat beroep stapte. Vermoedelijk maakten die kledingvoorschriften zelfs deel uit van haar contract.
Idem-dito voor mensen met gevaar-beroepen die veiligheidskleding moeten dragen. Of speciale kleding voor de hygiene etc.
Als kledingvoorschriften niet in een contract worden opgenomen zijn ze eigenlijk niet geldig, maar dan beroept men zich op
de geldende (vaak discriminerende) algemene normen .
Idem-dito voor mensen met gevaar-beroepen die veiligheidskleding moeten dragen. Of speciale kleding voor de hygiene etc.
Als kledingvoorschriften niet in een contract worden opgenomen zijn ze eigenlijk niet geldig, maar dan beroept men zich op
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Je weet toch nog dat ik zo'n 5 jaar geleden in een rok naar mijn voormalige werkgever ben geweest, dat was nog toen het MSN forum bestond. Mijn toenmalige cheffin daar vond het juist top dat ik rokken droeg. Ze zei zelfs toen bij het intakegesprek, als het van de zomer lekker weer is trek je maar een rok aan. Ik ben erg benieuwd. Okay, in de zomer in een jeansrok naar het werk. Werd toen direkt het bedrijf ingestuurd om de post rond te brengen en op te halen. Een paar collega's hadden er wel even aan moeten wennen. Ik kreeg zelfs van een aantal collega's complimenten dat dit mij goed stond, en dat het moest kunnen.rokwens schreef:Die vrouw moet niet reclameren. De kledingvoorschriften zullen haar wel bekend geweest zijn als ze in dat beroep stapte. Vermoedelijk maakten die kledingvoorschriften zelfs deel uit van haar contract.
Ik was blij verrast dat ik zowaar in een rok kon komen werken. Dit had ik in mijn achterhoofd niet verwacht. Echter de volgende dag weer in rok naar het werk gegaan, Mijn verwachting van dit had ik niet verwacht, bleek een nachtmerrie te zijn. Had overigens voor alle zekerheid toch maar een zomerbroek in mijn rugtas gestopt. Bij binnenkomst op de afdeling, werd ik gewenkt door mijn cheffin. Ik kreeg al het gevoel, oh dat gaat over het dragen van mijn rok. Mijn intuïtie bleek juist te zijn. Al wordt er altijd beweerd dat mannen niet over intuïtie beschikken, alleen maar vrouwen. Ze zei kom even zitten, ik moet je iets melden. Ik heb dus een stoel gepakt en ben naast haar plaats gaan nemen. Ze zei, ik wist dit niet, maar de leiding heeft jou in een rok door het bedrijf zien lopen, en mij daar op aangesproken. Ze hebben gezegd, dat als jij een rok draagt je op zo'n manier niet gedetacheerd kan worden (buiten het bedrijf geplaatst worden bij een klant). Ik zei oh. Ze zei ben je nu erg boos ? Ik zei, inwendig wel en erg teleurgesteld, want wij op het forum zijn juist actief bezig om de rokdragende man ingeburgerd te krijgen ook op de werkvloer, maar dit is direkt weer een slag in het gezicht van de rokdragende man. Ik weet nu niet meer wat daar op verder haar reactie was. Volgens mij wel dat ze dat kon begrijpen, maar ze voegde er wel direkt aan toe, heb je een broek bij je, anders zal ik je helaas naar huis moeten sturen om andere kleding aan te moeten trekken. Ik zei, ik heb een broek bij mij. Mede omdat ik het al niet bijster naar de zin had daar en ook nog ook deze toestand hebben er mede toe geleid dat ik daarna mij weer ziek gemeld heb. Uiteindelijk is het door een ander probleem verder stuk gelopen, en toen kreeg ik ook nog even door haar direkte chef ingewreven dat ik destijds in een rok op het werk was verschenen. Hij zei dat kun je toch niet maken. Overigens bij dit gesprek zat mijn cheffin bij. Nu hield de glupo stijf haar kaken op elkaar. Ze zei niet dat ze destijds zelf had gezegd dat ze het wel top vond als ik in de zomer in een rok op het werk zou komen, en dat het geen probleem was. Dan nog haar reactie over de leiding heeft gezegd nadat ik die dag in rok op het werk was verschenen. Leiding is zo algemeen. Ik kende wel mensen van de leiding, maar op zo'n manier blijft degene die het gezegd heeft buiten schot.
Ben overigens blij dat ik daar weg ben, bij die Sociale Werkvoorziening.
Ja Rokster, zo gaat dat bij ambtenaren en bedrijfsleiders. Ze doen ’t in hun broek voor nog hogere bazen en voor hun klanten. Ze trekken zich niets aan van de wet die bepaald dat een man aldus gekleed mag gaan. Nee dan hebben ze liever een juffrouw in een super minirokje en op naaldhakken, want die doet het bij bepaalde klanten tenminste nog goed.
Het gaat de goede kant op met de rok voor mannen.
Nou laat ze het dan maar in hun broek doen als ik het maar niet in mijn rok hoef te doen.willi schreef:Ja Rokster, zo gaat dat bij ambtenaren en bedrijfsleiders. Ze doen ’t in hun broek voor nog hogere bazen en voor hun klanten. Ze trekken zich niets aan van de wet die bepaald dat een man aldus gekleed mag gaan. Nee dan hebben ze liever een juffrouw in een super minirokje en op naaldhakken, want die doet het bij bepaalde klanten tenminste nog goed.

Ja, al zijn er wel degelijk bedrijven die dat ook niet als representatieve kleding aanmerken, en toch een rok to net iets boven de knie of er over verplichten. Deze kledingvoorschriften hoeven inderdaad niet vastgelegd te zijn. Men noemt dit de zogenaamd 'ongeschreven kledingvoorschriften'. Ik vind dat zeer opmerkelijk. Maar men bedoeld daar misschien mee, dat ieder fatsoenlijk mens zelf wel aan kan voelen wat nog acceptabel is als kleding, en wat echt niet kan.
Nou als die voormalige chef van mijn cheffin dan tegen mij zegt 'dit kun je niet maken', dan denk ik het zag er voor de rest heel netjes uit en niet te kort. Oh, dat was ik nog wel vergeten te schrijven bij mijn vorige posting over mijn voormalige werkgever. Mijn cheffin vond het toen wel dat ik er netjes uit zag. Dat is dan het enige positieve, voor de rest kon ik er niets mee. Het was rok uit en broek aan, of rok aan, en het bedrijf uit. Je zult je wel voor kunnen stellen toen ik die dag die rok uit moest doen, dat ik behoorlijk de smoor in had. Vooral als je dan vrouwen zag rondlopen in de meest luchtige combinaties zoals zomerrokken en jurkjes. Dat is echt pas zwaar balen.

Eigenlijk had je dit kunnen aankaarten bij de commissie voor gelijke rechten.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.