Ja, rokwens, eerst, krijg ik alleen positieve reacties van de meeste mensen. Tot op dit moment van schrijven heb ik geen werk, ben al jaren werkloos. Dus ook geen collega's.
Bijna alle reacties van wie dan ook, zijn van doe je eigen ding. Geweldig, eindelijk iemand die durft zich zelf te zijn. Uiteraard hebben vele mensen bij de eerste keer zien een moment van "zie ik dat goed" maar dat heb ik ook als ik een ferrari in de straat zie.
Discriminatie, mj de toegang weigeren, enz. is nog niet gebeurd, op basis van wat men misschien denkt hoe ik ben.
Dus is het helemaal geen probleem. Waarom zou je niet zo kleden als je dat zelf wil?
Als ik een vrienden kring zou hebben, nu, dan zou het allemaal mensen zijn die er niets van maken, want eventueel anderen die er ZELF problemen hebben met wat ze zien, vallen toch af, en blijven de echte vrienden over. Daar heb je wat aan. Om ter wille van bestaande "vrienden" aan hun kortzichtige discriminerende gedachten te voldoen, je niet te kleden zo als je dat zelf wil is gekken werk. Wat is het leven dan waard, want je bent toch niet jezelf. Ieder die "anders" is zal voor zichzelf op moeten komen.
"Liever dea als slaaf" (liever dood dan als slaaf) is maar al te waar. Wees niet een slaaf van een ander, ook niet in je kleding. Vergeet niet, kleding is / kan meer zijn dan stof alleen. Het kan een deel van jezelf zijn, hoe je zelf voelt. Als anderen dat verbieden, is dat een ernstige zaak. Als je je eigen identiteit verloochent ter wille van het in een ander zijn wereld passen, ben je niet verstandig bezig.
De stap van mannen om een rok te gaan dragen op dit tijdstip, is een grote stap. Is een teken van zelfstandigheid, van verbreking met de gevestigde machten. Geef niets van dat op. Daarom zeg ik, voor zij die kleurrijk willen kleden, anders dan mannen nu dat doen, ga vooral je gang. Hitler is verslagen, Mao zijn doctrine van allemaal een zelfde pak aan is voorbij. Doe je eigen ding. En als dat dan is als man kleding aan trekken dat voorheen merendeels door vrouwen werd gedragen, nou en?
Ik heb ook mijn momenten van bedenking, voor bijvoorbeeld werk, mocht ik ooit weer een kans krijgen, dat ik zeker alles er voor wil inzetten om in rok te kunnen werken, al of niet mannelijk of vrolijker. Commentaar van collega's? Ze kunnen dan barsten. Niets mee te maken. Je schiet er voor jezelf helemaal niets mee op om aan de wensen van de anderen te voldoen. Het moet wel qua werkzaamheden en herkenbaarheid van het bedrijf kunnen natuurlijk.
Strijdbaar?? Ja zeker, hoe ver ik het kan of zal brengen weet ik nu niet. Dat ik onder het werken een rok wil dragen indien mogelijk staat vast. Ik wil ook solliciteren in rok, nu. Tenzij ik eerst aangenomen wil worden, om vervolgens dan wel te verschijnen in rok. Het is een enorme vraagstuk dat voor de meeste rokken dragers nog en extreme taboe is, bang dat ze op straat komen als ze er voor hun rechten gaan staan. Je kunt je hele leven aan de grillen van anderen voldoen, maar op en gegeven moment zeg je tot hier en niet verder.
Nu ben IK aan de beurt. Dat is echt even slikken, je bent dan beslist niet meer populair. Het kan dan erg moeilijk zijn, en daardoor zullen maar weinig zelfs een poging wagen om het rok dragen wat werk betreft aan te kaarten. Collegas wil ik wel, maar hun goedkeuring ten koste van het niet meer dragen van rokken hoeft voor mij niet. Ik hoef het niet van mijn collega's te hebben, graag zo als ik ben of niet. Als het normale gezond denkende mensen zijn, is het rok dragen geen enkele bezwaar. Zijn het echter andere mensen, dan zul je je voor jezelf op moeten komen. Leuk? Nee. Voor behoud van je eigen ik nodig? JA.
Het is maar hoe je het bekijkt. Zie je iemand, zomaar iemand, .....

maakt het jouw uit wat hij / zij is, hoe die er uit ziet? Moet die aan een standaard beeld van bv een man in een broek, T shirt, peuk en een fles bier voldoen? Of moeten vrouwen allemaal pumps, kousen, mini rokken, diepe decolletés en een geile blik in hun ogen hebben? Dacht het niet.
Ik kleed mij voor zover mogelijk nu zoals ik mij prettig voel. Ik trek mij niets aan van een willekeurige beeld dat een ander heeft van hoe een ideale man er uit zou moeten zien.
Ieder heeft een beeld van wat hij wil zien en toetst wat hij ziet aan zijn "standaard" norm.
Als je het uit het perspectief bekijkt van de partner zoekend, testosteron, hormonen drang tot een zwart / wit man / vrouw samenkomen, dan zal de vrouw neem ik aan, een man zoeken die aan haar beeld van super mannelijk voldoet. Wat dat ook mag zijn.
Wanneer dat niet aan de order is, doet het er niet toe hoe iemand gekleed is, wat hij / zij draagt, of zelfs poedel naakt is. En denk ik dat je dan naar de mens in de omhulsel kijkt. En trouwens, de meest stoere binken kunnen ook nog Homo's zijn. ( ik denk dat vrouwen dat niet echt willen opzoeken in een man) Dat zie je niet aan de buiten kant. Dus uiterlijk is ook niet alles.
Als jij als man een vrouw zoekt die gek is van motorrijden, dan zul je je kleden als motorrijder. Enz.
Ik denk heus niet, dat ik zo als ik gekleed ga vrouwen aantrek, dat is ook helemaal niet mijn bedoeling daar mee, en is het niet van belang, met de gedachte erbij dat die "aangetrokken" tot mij zijn. Als een vrouw al wat in mij ziet, kijkt ze naar de mens in mij, naar IK. En kijkt dwars door de kleding heen.
Als je als man, als zodanig erkend / herkend wil worden, volgens de normen van veel mensen, wat dat ook mag zijn, dan zou je denk ik een broek, en zeker niet een rok dragen, en verder dragen wat de generatie voor welk je het meest wil bij passen ook dragen.
Ben je dan wel jezelf? Of ben je bezig als "slaaf"? aan de wensen van de anderen, de "meesters" te voldoen?
Er bij horen, ten koste van je eigen identiteit. Daar zijn wij te oud en wijs voor. Het is nu tijd om (eindelijk) ons zelf te zijn.
Kleed je hoe dan ook, zoals je ZELF wilt.
Heftig? ja, maar ik schrijf wat ik denk, en wat misschien anderen ook denken maar niet aan anderen durven zeggen.
Waar "wij"denk ik allemaal voor staan is de recht van eigen keuze van de individu. Van de vrijheid om als man een rok te dragen in een tijd waar het nog niet en alledaags gezicht is. Niet alleen een rok, maar hoe je je zelf zo wie zo kleedt, dat zijnde eventueel anders dan andere mannen / leeftijd genoten.
Vr. gr.
Peter v.