Welke rok dragen jullie het liefste en waarom?

Algemene ervaringen met het rok dragen

Spijkerok (vrouwenmodel)
11
61%
Lerenrok (vrouwenmodel)
3
17%
Kilt of andere specifieke mannenmodel.
0
Geen stemmen
Plooirok (vrouwenmodel0
2
11%
strakke stoffen rok (vrouwenmodel)
0
Geen stemmen
losse stoffen rok (vrouwenmodel)
2
11%
anders..
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 18

jonathan7

Bericht door jonathan7 »

Ik heb hier staan vrouwenmodel, heel bewust omdat mannen ze ook aan kunnen.
Jos

Re: Welke rok dragen jullie het liefste en waarom?

Bericht door Jos »

ik kan hier geen keuze uit maken, omdat ik meerdere soorten rokken draag.
Spijker, leer, pu, stof
een fervent rokdrager
ellen

Bericht door ellen »

Inderdaad geen gemakkelijke keuze, maar ik kies toch voor plooirokken. Zowel om te zien als om zelf te dragen.
jonathan7

Bericht door jonathan7 »

ellen schreef: 25 jun 2025 19:33 Inderdaad geen gemakkelijke keuze, maar ik kies toch voor plooirokken. Zowel om te zien als om zelf te dragen.
Maar welke plooirok? spijker, nepleer, stof,

Efen, motief, schotse ruit. (ook wel schoolrok genoemd)

De spijkerok wint overduidelijk hier, maar dat had ik eigenlijk ook wel verwacht, is gewoon het meest discreet en alround.

Geschikt voor warm en koud weer.

Redelijk discreet, (meestal) geen felle kleuren of motiefjes.

Waait (vrijwel) niet op, uiteraard ook een voordeel.

Weliswaar flut, maar vaak nog wel zakken.

Sluit ook het meest aan op wat mannen al droegen, een spijkerbroek. Dus vrij logisch vervolg om in ieder geval mee te beginnen.

Meestal niet zo strak dat het steeds omhoog kruipt.

Die (nep) leren rok vinden sommige ordinair hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik zelf vind dat niet zo.
ellen

Bericht door ellen »

jonathan7 schreef: 29 jun 2025 21:59
ellen schreef: 25 jun 2025 19:33 Inderdaad geen gemakkelijke keuze, maar ik kies toch voor plooirokken. Zowel om te zien als om zelf te dragen.

Ik draag vooral effen kleuren en ben geen fan van jeans, maar dat is persoonlijk. Op kantoor draag ik langere rokken, deze bvb:
Lange plooirok
Lange plooirok
Screenshot from 2025-06-30 17-36-43.png (224.08 KiB) 271 keer bekeken
Of wat korter:
Halflange plooirok
Halflange plooirok
Screenshot from 2025-06-30 17-41-19.png (86.99 KiB) 271 keer bekeken
Deze ook wel maar enkel met een zwarte panty, dus paradoxaal genoeg niet in de zomer :) :
Oranje plooirok
Oranje plooirok
Screenshot from 2025-06-30 17-38-39.png (53.44 KiB) 271 keer bekeken
jonathan7 schreef: 29 jun 2025 21:59 Die (nep) leren rok vinden sommige ordinair hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik zelf vind dat niet zo.
Alle rokken zijn mooi op zichzelf, maar je moet uitzoeken welke stijl bij jouw lichaam past. Ik sta bvb niet met luipaard- of bloemenmotief, maar ik heb wel al vrouwen gezien die er prachtig mee staan.
Corpas

Bericht door Corpas »

Ook ik heb de spijkerrok gekozen, omdat een van mijn favoriete types is als rokje.
Die staat nu ook bovenaan in de poll en dat is logisch, het zijn stevige rokjes, met zakken, meestal vrij kort en zij hebben op zijn minst een gender-neutrale uitstraling, zijn zelfs wat stoer en masculien eigenlijk. Dus, mogelijk wat gemakkelijker acceptabel voor sommigen.

Echter, zeker in de zomer en met de warmte van de laatste tijd draag ik meestal andere rokjes.
Echt heel plezierig vind ik sportieve rokjes.
Geen skorts met een binnenbroek natuurlijk, dat voelt vreselijk en dan hoef je geen rokje meer aan.

Maar Adidas bijvoorbeeld maakt heel wat mooie effen korte rokjes, vaak met ritszakken zelfs.
Meestal met een elastiek en maat XL past mij prima.
Dat zijn heerlijke rokjes, licht en luchtig en staan leuk, soms met een licht gevlekt patroon.
NB: Je vindt ze alleen bij de vrouwenkleding, vreemd genoeg ;)

Hieronder een foto van een website:
adidas_iv7513_3_apparel_on_model_standard_view_white.jpg

En dit zijn dus twee van mijn favoriete rokjes als man (ik heb er overigens een stuk of 10, mijn vrouw nog een paar die ik ook wel pas en géén korte broeken meer).

Spijkerrokje maat 46
20250703_114204a.jpg

Adidas (zie hierboven) maat XL
20250703_114328a.jpg
Voor mij liefst korte sportieve rokjes met een split.
Of stevige denim minirokjes.
Voelt heerlijk vrij maar dan wel zonder ondergoed.
Ook veel op blote voeten of mini-teenslippers met zilveren teenringen.
Draag rokjes gewoon overal in mijn vrije tijd.
jonathan7

Bericht door jonathan7 »

Corpas schreef: 03 jul 2025 21:25 Ook ik heb de spijkerrok gekozen, omdat een van mijn favoriete types is als rokje.
Die staat nu ook bovenaan in de poll en dat is logisch, het zijn stevige rokjes, met zakken, meestal vrij kort en zij hebben op zijn minst een gender-neutrale uitstraling, zijn zelfs wat stoer en masculien eigenlijk. Dus, mogelijk wat gemakkelijker acceptabel voor sommigen.

Echter, zeker in de zomer en met de warmte van de laatste tijd draag ik meestal andere rokjes.
Echt heel plezierig vind ik sportieve rokjes.
Geen skorts met een binnenbroek natuurlijk, dat voelt vreselijk en dan hoef je geen rokje meer aan.

Maar Adidas bijvoorbeeld maakt heel wat mooie effen korte rokjes, vaak met ritszakken zelfs.
Meestal met een elastiek en maat XL past mij prima.
Dat zijn heerlijke rokjes, licht en luchtig en staan leuk, soms met een licht gevlekt patroon.
NB: Je vindt ze alleen bij de vrouwenkleding, vreemd genoeg ;)

Hieronder een foto van een website:

adidas_iv7513_3_apparel_on_model_standard_view_white.jpg

En dit zijn dus twee van mijn favoriete rokjes als man (ik heb er overigens een stuk of 10, mijn vrouw nog een paar die ik ook wel pas en géén korte broeken meer).

Spijkerrokje maat 46
20250703_114204a.jpg

Adidas (zie hierboven) maat XL

20250703_114328a.jpg
Maar dan spijkerokjes met stretch of 100% katoen? 100% katoen voelt vaak wat natuurlijker aan, stretch heeft toch sneller de neiging te gaan jeuken ofzo., maar geen stretch kan pijnlijk zijn voor de dijen bij het fietsen en lopen. (al hangt dat ook weer af hoe ruim de rok zit)
Liever niet van dat hele stugge spijkerstof in ieder geval dat geeft mij toch iets te veel een werkbroek of laat ik nu maar zeggen werkrok gevoel.
Ribflueel vind ik ook fijn materiaal,m erg sterk maar wat zachter en minder stug dan gewoon denim.

Groot voordeel aan spijker rokken vind ik ook dat ze vrijwel nooit opwaaIen.

En het probleem van die binnenshort, die kun je er toch gewoon uitknippen met een schaar? Bij mij zitten die binnenbroekjes ook vaak veel te laag in de rok.

Sowiezo vind ik het ook zonde om de aandacht voledig op 1 soort rok te richten, juist afwisseling is ook wel leuk.
Laatst gewijzigd door jonathan7 op 12 jul 2025 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
jonathan7

Bericht door jonathan7 »

ellen schreef: 30 jun 2025 17:49

Ik draag vooral effen kleuren en ben geen fan van jeans, maar dat is persoonlijk. Op kantoor draag ik langere rokken, deze bvb:
Screenshot from 2025-06-30 17-36-43.png
Maar wat versta je dan onder jeans? een cargo broek/rok is dat ook een jeans in jouw optiek?

Apart genoeg heeft er nog niemand op de mannenrok gestemd.

Zit er eigenlijk een verschil tussen een man en vrouwenrok wat betreft pasmaat?

Bij een broek is dat wel zo met name in het kruis, maar bij een rok weet ik niet zo goed wat je dan anders zou moeten doen/zijn?

het zijn stevige rokjes, met zakken

Ik heb in ieder geval 2 spijker rokjes die toch echt GEEN zakken hebben.

Overigens vind ik broek en rokzakken moet je sowiezo niet aan beginnen vind ik (nee ook niet bij een mannenbroek), geen rit dus te gevoelig voor verlies en zakkenrollers. En bv. een sleutelbos prikt irritant in het been.
Ik gebruik liever jaszakken, of anders zo'n los tasje.
jonathan7

Bericht door jonathan7 »

zijn zelfs wat stoer en masculien eigenlijk

Moet nu ook ineens denken aan de nep leren rok, is die stoer en masculien?
jonathan7

Bericht door jonathan7 »

ellen schreef: 30 jun 2025 17:49

Alle rokken zijn mooi op zichzelf, maar je moet uitzoeken welke stijl bij jouw lichaam past. Ik sta bvb niet met luipaard- of bloemenmotief, maar ik heb wel al vrouwen gezien die er prachtig mee staan.
Aliespress heeft enorm lelijke rokken, al is daar de prijs natuurlijk ook naar.
Plaats reactie