In rok met de tram naar winkelcentrum en weer terug

Ervaringen met rok dragen in het openbaar
Plaats reactie
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

In rok met de tram naar winkelcentrum en weer terug

Bericht door RokSterNL »

Gisteren moest ik een boodschap doen in een winkelcentrum, waarvoor ik een aantal haltes met de tram moest reizen. De heenreis met de tram verliep prima.

In het winkelcentrum aangekomen was er een kerstmarkt gaande. Ik moest ook nog even naar een brillenwinkel om mijn bril af te laten stellen. Ik hoorde een beetje gelach en er liepen een stuk of 5 van die Middelbare Schooljeugd te kijken naar mij en natuurlijk ook te lachen. Toen ik dus de brillenwinkel in ging liepen ze nog even op afstand voorbij en liepen toen door.

Even later riep een man, gekscherend: 'Hee doe uit die rok'. Dat kon ik persoonlijk nog wel waarderen, want zag daar wel de humor van in, niet als beledigend bedoeld.

De terugreis met de tram ging evenwel goed. Alleen toen ik uit de tram stapte passeerde ik een auto die geparkeerd stond waar een man in zat te wachten op zijn collega. Op een gegeven moment werd er getoeterd. Ik reageerde daar niet op, maar voelde wel direkt dat dit voor mij bedoeld was. Even daarna nog een keertje, en toen hoorde ik vervolgens roepen door die man vanuit die auto, toen zijn collega instapte: 'Vieze poot'. Ik keek toen wel even achterom, maar heb niets gezegd, of kunnen zeggen. In de trend van; 'Nee dank je ik hoor niet bij jou soort'. Nadat ze mij passeerden toeterde hij nog een aantal keer als een idioot. Ik maakte toen alleen nog maar een gebaar van doorrijden. Of ze dat gezien hebben weet ik niet, maar dat interesseerde mij verder ook niets. Ik vond dit echter niet leuk, en ik kan dan ook niet begrijpen dat er rokdragers zijn, die zeggen nog nooit zoiets meegemaakt te hebben. Ik droeg dezelfde rok als die ik vorige week naar het verpleeghuis aan had, met de zwarte herenschoenen eronder. Ik zie al dat ik daar dameslaarzen onder aan had gehad, zelfs met een platte hak, dan word je helemaal als een travestiet/homo gezien. Ik vertelde dit later tegen iemand en die zei, ze weten niet beter laten waaien. Ik zei, ja makkelijk praten, maar leuk is het niet. Het is wel het type mens, als je daar 1/10 van wat ze tegen jou, tegen hun zegt direkt op hun achterste benen staan. Zij denken wel alles tegen een ander te mogen en kunnen zeggen, maar gebeurt dit tegen hun, dan zijn ze beledigd.

Desalniettemin laat ik mij in tegenstelling tot vroeger niet meer uit mijn rok jagen. Ik ga vrolijk verder alhoewel dit geen leuke ervaringen zijn. Ik wil dit toch ook melden, want anders denkt men dat het altijd zonder problemen is. Je kunt het nu eenmaal weleens niet treffen, en de verkeerde types tegenkomen op de verkeerde plaats. Ik word er natuurlijk weleens strontziek van dat gescheld. En zoals sommige mensen weleens zeggen schelden doet geen pijn, aan mijn hoela, dat kan wel degelijk pijn doen, al weet ik voor mijzelf beter dat ik geen homo ben, En wat dan nog al zou ik dat wel zijn, dan ben je ook nog een mens, en geen minderwaardig stuk mens, dat zijn die lui die iemand uitschelden. Ik zou weleens willen weten als die lui kinderen hebben, en daar komt ineens uit dat 1 van die kinderen homo blijkt te zijn. Schoppen ze die kinderen dan het huis uit ? Misschien wel, of misschien juist niet.

Groetjes van RokSterNL
Bijlagen
ROKSTERNL IN WIJDE JEANSROK.JPG
rokwens
Berichten: 756
Lid geworden op: 03 aug 2007 00:10

Re: In rok met de tram naar winkelcentrum en weer terug

Bericht door rokwens »

RokSter, goed dat je ook eens laat horen dat het niet altijd vanzelf gaat. Jij staat al wat steviger in je schoenen dan een aantal anderen onder ons zodat je weet te reageren. Uiteraard raakt het je wel, dat is logisch. Toen de eerste dames in broek verschenen hebben ze daar ook erg lelijk over gedaan. Dat kunnen ze niet meer navertellen. Ik zou wel eens willen weten of er nog zijn die de beginperiode hebben meegemaakt. Misschien kan jij dat eens uitvissen in het rusthuis waar je het vrijwilligerswerk doet.
Ikzelf heb nog maar weinig meegemaakt op dat gebied. In België nog nooit aangesproken of uitgelachen, wel bekeken natuurlijk. In Nederland heb ik op 4 jaar tijd wel enkele nare reacties gehad. Eén keer ook achtervolgd in Enschede. In Eindhoven werd ik eens uitgejouwd en onlangs was ik weer in Eindhoven en ik liep daar met een Nederlandse vriendin naast me via het park naar de parking rond middernacht. Een jonge gast riep "hoi !" en toen ik een meter of tien verder was riep hij "Homo !". Ik ben er niet op in gegaan. Je weet maar nooit dat zo'n kerel in een "benevelde" of agressieve bui is en op je afkomt als je wat antwoordt wat hem niet zint. Ik versta die mensen niet. Hoe komt het dat sommige mensen er blijkbaar plezier aan beleven om een ander uit te schelden ? Welke psycholoog kan hier antwoord op geven ?
Wat kan het hen nou schelen wat een ander aan heeft ?
Als die lui naar iedereen gaan roepen die op een of andere manier niet in hun kraam past gaan ze wel erg veel werk hebben want in onze multiculturele en multireligieuze "samenleving" heb je erg veel verschillen.
Na eeuwen is de ROK VOOR MANNEN helaas in onbruik geraakt in onze cultuur maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit zo moet blijven. Het is ons volste recht om dit kledingstuk terug in te voeren als aanvulling bij de pantalon.
Peter v

Re: In rok met de tram naar winkelcentrum en weer terug

Bericht door Peter v »

Ja, wij zullen allemaal eens met zulke domme figuren te maken krijgen, maar in vrijwel alle gevallen is het allemaal hete lucht.
Er is ook een keer naar mij geroepen vanuit een VW Golf, met een stel jongens erin, toen ik in de stad op een koop avond een keer op pumps liep. Ze riepen iets en reden door.

Leuk is het niet. maar je kan het wel verwachten, al hoef je nooit het mee te maken. het is maar net wie je treft. Zoals alles in het leven.

Toch een goede zaak, dat ook RoksterNL wat meer in rok in het dagelijkse verkeert. Is het ook wat gewoner voor diegene voor wie het nieuw is om te zien. Als het wat gewoner wordt, valt er ook niet zo snel meer wat van te zeggen.

Zo en nu de rest van de leden, raus naar buiten met die rok aan, dragen die dingen. Dat is de enige manier om het erdoor te krijgen.

Hartelijk bedankt voor Rokster zijn verhaal. Waren er maar meer die werkelijk openlijk droegen op een regelmatige basis, dan konden wij vaker wat lezen.

Peter v.
ecokilt
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 okt 2007 21:49
Locatie: Tielt-Winge tussen Leuven, Diest, Aarschot, Tienen - Vlaams-Brabant

Re: In rok met de tram naar winkelcentrum en weer terug

Bericht door ecokilt »

Die domme figuren kan je overal tegenkomen. Ze hebben eigenlijk niets met je rok te maken.
In het voorjaar stond ik met de fiets op een kruispunt te wachten. vanuit een voorbijrijdende auto roepen ze "he, pat" - is dialect bij ons en betekent zoveel als 'oude vent'. Onozel feitje, maar was toch verbaasd.
PS En ik had geen rok aan - want ik vind de stap nog te groot.
Groeten
eckilt
RokSterNL
Beheerder
Berichten: 3050
Lid geworden op: 29 jul 2007 21:24

Re: In rok met de tram naar winkelcentrum en weer terug

Bericht door RokSterNL »

Hallo Rokwens en Ecokilt,

Rokwens: Ik zal eerders eens navraag doen bij de dames op de afdeling van mijn moeder hoe het bij hen is vergaan toen ze van een rok de overstap maakten naar een broek.

Ecokilt: Vind dat een beledigende opmerking als ze dat zeggen. Ze moeten maar eerst kijken of ze zelf een oude kerel zullen worden. Als de jeugd zo blijft drinken en (soft)drugs gebruiken halen ze de 50 nog niet eens. Ze hebben tegenwoordig geen enkel respect meer. Wij hebben zoiets nooit tegen mensen gezegd, daar waren wij te fatsoenlijk voor opgevoed. Maar kennelij veranderen de tijden, niet in goede zin overigens.

Nogmaals hele fijne dagen, en ik wens je dat je aankomend jaar toch ook de stap in rok naar buiten maakt. Laat je niet terugfluiten door negatieve opmerkingen. Alhoewel dat niet leuk is. Gelukkig komt het bij mij niet zo veel voor, maar toch kun je het nooit helemaal voorkomen.

Groetjes van RokSterNL
Plaats reactie